Ingyenes oktató anyagok zenészeknek

Magyar Producer Workshop

Minden, amit a ghost producerekről tudni akartál

2018. február 01. - magyarproducerworkshop

Első körben nézzük, kik is témánk főszereplői, vagyis tisztázzuk a ghost producer fogalmát. Ők azok az emberek, akik a háttérben tevékenykednek anélkül, hogy tudni lehetne kik is ők valójában. Megkapják érte a pénzüket az megrendelőtől, cserébe megírják a zenét. Mondhatni megcsinálnak valamit valaki helyett, pénzért. Senki sem érthet mindenhez, így nem bűn felbérelni profikat, hogy bizonyos feladatokat csináljanak meg helyettük. Ez a jelenség régóta jelen van a zeneiparban, és nehéz meghúzni a határt a team munka és a pofátlan „mással íratjuk a zenét” gyakorlat között. Mostanra egy teljes iparág épült e köré, szolgáltatásokkal, főleg az elektronikus zene terén.

 

maxresdefault-2.jpg

Szakmai berkeken belül szeretik támadni a ghost producereket, de fontos tudni, hogy az átlagembereket nem érdekli ki írta a zenét, amire ő éppen részegen tombol a Balaton Sound-on. A közönség szempontjából a kérdés tulajdonképpen irreleváns, számukra a zene alapvetően egy termék. A team munkának viszont, igenis megvannak az előnyei, hiszen több szem mindig többet lát. Ezzel mindenki jól járhat, mindenki teszi a maga dolgát, amihez a legjobban ért. A popszakmában ez egyelőre sokkal elfogadottabb, mint az elektronikus zenében. Véleményem szerint alapvetően ebben semmi ciki nincs. A profizmus oltárán néha fel kell áldozni azt a gőgöt, hogy mindent saját magad akarj csinálni.  Kevés a polihisztor, így jobb ha minden szegmenst olyan szakemberre bíznak, aki valóban ért hozzá. A jelenség régen is létezett, és ugyanúgy jelen van az énekesek, zenekarok esetében is – igaz, inkább egyfajta karmesterként funkcionálva -, mint az elektronikus színtéren. Különbséget érdemes tenni a ghost producer és a co-producer között, hiszen az utóbbi  esetében az előadó is aktívan részt vesz a munkában, nem csak átírja az író nevét a kész művön.

Nézzük, miért lesz valaki ghost producer. A legalapvetőbb ok, hogy nem akar mindenki frontember lenni. Nem lehet mindenki szalonképes, vagy nincs a showbusiness-hez elég önbizalmuk, nem feltétlenül akarnak magukból úgymond "bohócot" csinálni, vagy nem vágynak a hírnévre, és annak árnyoldalaira. Ugyanakkor érthetnek a zenéhez, és szerethetik a közeget, de inkább a háttérben akarnak maradni. Fontos szempont, hogy ghost producerként könnyebb hosszú és gyümölcsöző karriert csinálni, mint előadóként! Itt nem számít, hogy nézel ki, mennyire vagy jó pasi, jó csaj. Mindemellett fix bevételi forrást jelent azoknak, akik ebből akarnak megélni, azonnal megkapják a pénzt, nem kell várni a sikerre. Elég ha van 3-4 állandó ügyfelük. Ennek a hátulütője, hogy mindez igen kemény meló. Reggeltől estig zenét írni, hozzá nem értő emberek ötleteit megvalósítani, mindig kreatívnak maradni. Ha valakinek ehhez van türelme, és nem ég ki, akkor ez kiváló lehetőség. Remek kapcsolatépítési mód is, valamint arra is alkalmat adhat, hogy a bevételből fejleszd a stúdiódat, a hangszerparkot. Nem kötelező örökké ezt csinálni, és írhatsz mellette magadnak is zenét. A legtöbb major kiadónak megvannak a jolly joker ghost producerei, de mivel mindenkinek az az érdeke, hogy mindez ne tudódjon ki, erről titoktartási szerződést szoktak kötni.

Nagyon sok cég és oldal van, ahol alvállalkozóként dolgozhatsz, mint ghost producer, vagy eladhatod a dolgaidat. Gyakori hiba, hogy bepróbálkozik valaki egy kiadónál, de ha nem jön be, inkább eladja a zenét. A fiókban maradt, „elmegy” kategóriájú projektek értékesítése miatt van ezeken az oldalakon annyi silány zene. Az ilyen anyagokat inkább collab-ekre javaslom, mert lehet, hogy a másik fél hozzátesz valamit, amitől igazán működni kezd. Ez jobb megoldás, mint egy félkész ötletet eladni.

Nézzük, milyen hátrányai vannak ennek a tevékenységnek? Az elsődleges veszély a burnout, a kiégés, amikor is elfogynak az ötletek. Ez főként akkor jellemző, ha mellette a saját brandedet is építed, mert a jó ötleteket önkéntelenül megtartod magadnak, a többit pedig értékesíted. Így viszont nem lesznek sikeresek a másnak írt dalok, és elveszíted az ügyfeleket. Emiatt jobb ha ghost producerként nincs saját projekted, vagy ha igen, teljesen más stílusban, műfajban. Könnyen megutálhatod a munkádat, ha macerásak a kliensek. Igazán sikeres azonban csak akkor lehetsz, ha szereted a munkád, ezért inkább válogasd meg az ügyfeleket! Anyagi- és szerződés szempontból érdemes a pénz felét előre elkérni, mert gyakori, hogy a megrendelő kihátrál az aktuális projektből, úgy, hogy ráment egy csomó időd és energiád.

Összegzésként elmondható, hogy nem kell lenézni a ghost producereket, vagy az egész jelenséget, hiszen fejlődni és pénzt keresni is lehet vele, valamint kiváló ugródeszka is lehet egy producer életében. Ne feledd, Martin Garrix is így kezdte!

Erről a témáról a legújabb könyvemben is írtam bővebben, itt tudjátok megrendelni! Rendelés:

http://www.bankutidani.hu

23905385_1993577397520587_8005889068704503255_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarproducerworkshop.blog.hu/api/trackback/id/tr9413625232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása