Az alábbiakban három fő korszakra bontva mutatom be a DJ-szakma történeti fejlődését. Az első az internet előtti időszak, ezt követte a nagyobb sebességű internet, illetve a korszerű adathordozók megjelenésétől számított, hozzávetőlegesen 2005-től 2009-ig terjedő évek, végül pedig a 2009 és 2017 közötti korszak. Mivel a DJ-zés minidg is technológiai alapú szakma volt, ezért ez határozza meg a műfaj múltját, jelenét és jövőjét. Ahogy bővültek a technológiai lehetőségek, úgy fejlődött maga a szakma is, amit általánosságban véve két aspektusból lehet vizsgálni.
Technikai oldalról nézve '80-'90-es években a DJ-zés a scratchelésre és az ütemre mixelésre korlátozódott. Akkoriban még nem voltak segédeszközök, füllel kellett dolgozni. A zenéket élőben rögzítették, íg ezek mixelése megkívánt némi gyakorlatot. Ez volt a DMC versenyek és bakelit lemezek kora, amikor a zenének még értéke volt.
Pszichológiai oldalról nézve viszont tény, hogy mixelni bárki meg tud tanulni, de a jó DJ-nek ismernie kell az embereket, az est hangulatát, tudnia kell felépíteni a bulit. Erre otthon nem lehet felkészülni, nem hozhatsz csak kész szetteket. A DJ nem azért van jelen, hogy a saját kedvenceit lejátssza, hanem, hogy szórakoztasson, ugyanakkor nem zenegép!
A 2005 előtti első nagy korszak nem más, mint a DJ-zés aranykora. A '60-as években a disc jockey feladata még kimerült a konferálásban, a zenék szelekciójában és sorrendjének megválasztásában, mixelés még nem létezett. A klasszikus rádiós DJ-knek komoly ízlésformáló szerepe volt, mivel az emberekhez csak ezen a csatornán juthattak el az újdonságok. Később jelent csak meg a keveréshez szükséges technika, lassítások, fejlődtek a lemezjátszók, megjelent a CD. Ennek ellenére a zenék 90 %-a még sokáig csak bakeliten jelent meg! Akkoriban az interneten még nem voltak elérhetőek a zenék, csak bakeliten, vagy elvétve CD-n. Mivel a lemezek limitált példányszámban jelentek meg, a zene nem juthatott el mindenkihez. Éppen ebből származott a DJ-k egyedisége, tudniillik, hogy mindenkinek egyedi kollekciója volt. Gyakran előfordult, hogy egyes lemezeket világviszonylatban csupán egy-két ember játszott! Akkoriban még nem lehetett akárki DJ, jelentős tőke kellett hozzá, mivel egy-egy lemez 2-3000 forintba is kerülhetett, ami komoly financiális limitet szabott azoknak az újoncoknak, akiknek erre nem volt pénze. A szakma meglehetősen zárt volt, nehezen engedték be az új arcokat, végig kellett járni a ranglétrát. Nem ment minden olyan gyorsan, mint manapság, sok időt kellett a klubban tölteni, hogy tanulhasson az ember, ami sok lemondással és áldozattal járt.
A klubélet egy virágzó szubkultúra volt, a '70-es évek végétől, egészen 2005-ig. Ez volt a kommunikáció, a közösségi élet, a pasizás és csajozás elsődleges színtere. A DJ-knek ebben a világban ikonikus szerepe volt, a közönség felnézett rájuk, ezért könnyebben elfogadták az újdonságokat, jobban lehetett hatni rájuk. Sokan csak itt hallottak újdonságokat, amire meg is volt az igény, tekintve, hogy az emberek otthon nem tudtak annyi zenét fogyasztani, amennyit szerettek volna.
A '90-es évek végére megjelentek a DJ mixek, amelyek meghatározó lehetőséget nyújtottak arra, hogy az emberek megismerhessenek új zenéket és így komoly kulturális hatásuk is volt. Összességében minden élőbb, emberközelibb volt.
Akkoriban egyedi szelekcióval, és zenei kínálattal lehetett befutni. Egy-egy diszkósnak volt saját közönsége, ami mindenhová kísérte, hiszen azokat a zenéket csak ő játszotta. Az új zenék beszerzése volt a legfontosabb, a legjobb helyről, a leggyorsabban, ez adta az előadó egyediségét. Sok egyedi DJ volt, ami mára már nem jellemző. A zenék hossza és szavatossága is sokat változott, gyakoriak voltak a 7-12 perces track-ek, minden lassabb volt, jobban ki tudott bontakozni a zenék hangulata. Évekig lehetett forgatni egy-egy zenét, mert az embereknek nem volt lehetősége megunni.
Ejtsünk pár szót a rezidens DJ-k és sztár DJ-k kapcsolatáról. A rezidens DJ-k voltak azok, akik az adott klubban végigtoltak 7-8 órát, meghatározták a közönség ízlését, és a vendég diszkósok dolgát megkönnyíthették, vagy megnehezíthették. Az ő ízlésük és technikai tudásuk meghatározó volt, felkészültnek kellett lenniük. Sztár DJ azokból válhatott, akiknek meg voltak az anyagi és technológiai lehetőségeik saját zenét készíteni (ami ekkor még igen kiváltságos dolognak számított), vagy zseniálisan tudták összeállítani a zenéket és ráérezni az aktuális, illetve soron következő trendekre.
A fizetések elég magasak voltak, mivel a klubélet virágzásában a DJ-knek rendkívül felelősségteljes szerep jutott, és volt igény arra, amit csináltak. Akkoriban ez még egy szakma volt!
A 2005 és 2009 közé tehető korszak, ahogy én hívom, a „hanyatlás kora”. Akkoriban történt meg az átállás a bakelitről a CD-re, ugyanakkor a bakelit az underground műfajban máig jelen van. Mivel az internetről már be lehetett szerezni a zenéket, megszűntek a régi privilégiumok. Ekkor már készültek saját edit-ek, bootleg-ek, valamint az első-második generációs producerek is megjelentek. Ezzel párhuzamosan szűnt meg a DJ-k egyedisége, elengedhetetlenné vált a saját zenék gyártása. Jelentősen megnövekedett a DJ-k száma, mivel megszűntek az anyagi és a technológiai korlátok. Feltűntek az első celeb diszkósok, valóságshow szereplők, női diszkósok, és mivel felhígult a szakma, ezzel szükségszerűen együtt járt a szakma rosszabb megítélése.
Minden átalakult, megjelent a közösségi média, a YouTube, a gyors internet, az iTunes, az okostelefonok, az SD kártya, a pendrive stb. Eltűntek a klasszikus mixek, helyükbe léptek a live mixek. Csak producerkedéssel lehetett kiemelkedni, mert a zenék birtoklása önmagában már nem volt érték. A DJ-k nagy része elkezdett zenéket írni, producerek lettek. A rezidens DJ-k pedig elkezdtek "haknizni", aminek következtében sok klub tönkrement mert az előző rezidenciájukhoz, kevésbbé tapasztalt kollégák kerültek (általában itt akartak spórolni a tulajok a legelőszőr). A DJ erénye addigra már abban nyilvánult meg, hogy hogyan szelektál a zenék között, milyenek az előadói képességei, és hogy mennyire tud ráérezni az est hangulatára, a közönségre (pszichológiai aspektus). Bejöttek a szolgáltatások a fellépések mellé, plusz feladatok jelentek meg, úgy mint grafikus, szervező, promoter, marketinges. Multifunkcionális lett a szakma.
Ez volt a klubok hanyatlása, és a fesztiválok hajnala.
A 2009 és 2016 közötti időszak volt a klasszikus DJ-zés és a klubkultúra halálának kora. Ennek kezdetét jelöli a 2008-as gazdasági világválság, aminek következtében sok klub bezárt, mivel az embereknek nem volt pénze, nem jártak annyit szórakozni, mint annak előtte. Ennek hatására virágzott fel a fesztivál kultúra, az elektronikus zene kilépett a szubkultúrából, megjelent a médiában, slágerek kezdtek születni a műfajban. A nagy klubok helyett felvirágoztak a romkocsmák, pubok, ahol kisebb közönség mellett, kisebb kockázat kellett az üzemeltetéshez. Robbant a közösségi média, bulizni már nem a társaság, vagy a kommunikáció miatt jártak. Véleményem szerint a Facebook megjelenése is jelentős szerepet játszott a klubkultúra megszűnésében, mert az emberek már a virtuális térben élik ki a közösségi igényeiket, egyre kevésbé érzik szükségét a személyes interakciónak. Mindez gyökeresen átalakította a szórakozási kultúrát. Az internet elterjedésével, mostanra a közönségnek nehéz újat mutatni, felkészültebbek lehetnek az új zenékből, mint az előadó. Az embereknek megváltozott a hozzáállása a DJ-hez, zenegép lett belőle, kiszolgáló szerepe lett. A tény, hogy a zene mindenki számára elérhető, gerjeszti a producerkedés terjedését.
Eközben lezajlott egy jelentős technológiai bumm, amit azonban csak a szakma vesz észre, a közönséget nem érdekli, nincs nagy hatása a bulikra. Az utóbbi években átalakult a DJ image, de fontos tudni, hogy nem minden DJ jó producer és nem minden producer jó DJ. Elég megemlíteni Avicii példáját. A DJ lett az új rocksztár, nagy vizuál, hatalmas show, pirotechnika stb. Emiatt előre begyakorolt szettek kellenek, mivel mindennek stimmelni kell.
A szakma ázsiója tovább romlik, a celeb DJ-k továbbra is virágzanak. A DJ-k már nem olyan keresettek, csökkent az értékük, helyüket betöltik a valóságshow-k és tehetségkutatók üdvöskéi.
A fizetések terén kinyílt az olló, a sztár DJ-k rengeteget kerestek, a mezei disc jockey-k sokkal kevesebbet, középút nincs. Beköszöntött az olcsó DJ-k kora, az egésznek már nincs értéke. A producer DJ-knek hiányzik a klasszikus tapasztalat, baromi jók 1-1,5 óráig, de 7-8 órát már nem tudnak végigcsinálni. Több a rossz DJ és a rossz buli, mivel az újak nem tudják kezelni a közönséget, felkészületlenek. Emiatt jelennek meg a rövidebb szettek.
A producer DJ már egy brand, egy vállalkozás.
Végezetül lássuk a személyes vízióimat a várható jövőről, melyek pusztán tippek és latolgatások, de érdemes lehet visszatekinteni rájuk mondjuk tíz év múlva. Véleményem szerint az adathordozók megszűnnek, helyüket a felhő alapú adattárolás veszi át. Egyre több lesz az interaktív live stream buli, a kényelem miatt, ugyanakkor jelentős technológiai változás nem várható. A klasszikus DJ-zés teljes mértékben megszűnik, maximum a nagyon jó rezidensek maradnak meg, helyette a DJ-zenekészítő-popsztár szerepek összefonódnak, előtérbe kerül az image és a brand. DJ-zni önmagában már nem lesz elég, viszont a vendéglátásban (esküvő, céges buli stb.) megmarad a klasszikus szerep, de már csak, mint zenegép. Bekövetkezik a DJ mixek totális halála, helyette smart playlist-ek születnek, amik bizonyos területeken kiszorítják a hús-vér DJ-ket. Ezzel párhuzamosan a DJ-zés, mint klasszikus szakma eltűnik, viszont az underground szférában átalakul, és új értelmet nyer majd. Előadói szempontból visszatérnek a hosszabb szettek, a klub korszak, klub zenék megint fel fognak futni. A klubokban és a fesztiválokon is diverzebb szettek lesznek.
A távoli jövőben pedig akár az is elképzelhető, hogy csupán mesterséges intelligencia által készített playlist-ek lesznek, arcfelismerés, tánc- és mozgásfigyelés által. De ez már valóban a nagyon távoli jövő, a sci-fi világa...
Erről a témáról a legújabb könyvemben is írtam, itt tudjátok megrendelni! Rendelés:http://www.bankutidani.hu
Szeretnéd, hogy segítsek megtervezni veled közösen a 2018-as évedet? Stratégiát kitalálni?
www.shravakamedia.com/tanacsadas