Ingyenes oktató anyagok zenészeknek

Magyar Producer Workshop

Trollok, irigyek, negatív kritikák kezelése zenészként!

Avagy anti-troll varázsigék :)

2017. december 07. - magyarproducerworkshop

A témával kapcsolatban előrebocsátom, hogy megállapításaim bármilyen vállalkozásra igazak, mindazok számára, akik az interneten és/vagy emberekkel kapcsolatban végeznek tevékenységet, azaz nem zenespecifikusak. Először vegyünk sorra néhány alaptézist:

  • A zenei minőség és ízlés mindig relatív. Tartsuk szem előtt, hogy alapvetően az emberek igényesebbek a vizualitásra, mint az audióra. Nem hallják a minőséget, nem értenek hozzá, következésképpen a „jó zene”, mint olyan, viszonylagos.
  • Az emberek nagy része nem ért technikailag a zenéhez, így kevésbé kritikus vele szemben.
  • A kommentek nem mindig azt tükrözik, amit az adott ember gondol, hiszen nem tudják megfogalmazni, mi nem tetszik nekik, csak azt érzik, hogy az összhatásban számukra valami nem stimmel

 

bl1354-1.jpg

 

Nézzük meg közelebbről a közszereplő fogalmát. Gyakorlatilag mindenki, aki csinál egy Facebook posztot, vagy bármilyen publikus tartalmat tölt fel a internetre, az közszereplő! Vagyis nagyjából mindenki. Fontos számolni azzal, hogy ezek a tartalmak nem fognak mindenkinek tetszeni. NEM FOG MINDENKI SZERETNI. Nem tudsz mindenkinek megfelelni, erre ne is törekedj, és semmiképp ne vedd a lelkedre! Tartsd szem előtt, hogy ha megpróbálsz mindenkinek megfelelni, elveszted az egyéniségedet. Jobban teszed, ha a saját közönségedre fókuszálsz és önmagadat adod. Hozd ki magadból a legtöbbet és vetkőzd le a túlzott maximalizmust!

Fontos tudni, hogy az online kommunikációban - metakommunikáció és gesztusok hiányában - nincs empátia. Így működnek a trollok, hiszen virtuálisan sokkal bátrabban formálunk véleményt. Ugyanakkor mi magunk is, amikor egy trollal vagy hater-rel kommunikálunk, nem egy valós emberrel, hanem egy bennünk élő, vizualizált rémképpel tesszük azt.

Amikor negatív komment érkezik hozzád,  az mindig az egódat támadja. A Facebook és a mai világ nárcisztikus embereket termel, vagyis sokan igyekszünk virtuális tökéletességet építeni magunknak. Az előadók között pedig kiemelkedően sok a nárcisztikus személyiség. Ők érzékenyebbek a negatív kommentekre, mert azok támadják az énképet, amit felépítettek maguknak. Fontos, hogy lelkileg és pszichológiailag legyél felkészülve, objektíven kezeld magad, tisztában legyél a hibáiddal, hiányosságaiddal. Tudd, hogy senki sem tökéletes, így kevésbé visel meg egy negatív komment. Nem lehet eléggé hangsúlyozni az önkritika fontosságát. A hibáidat vagy elrejted, vagy kirakod a kirakatba, büszkén felvállalod és brandet csinálsz belőle. Így működik például a szexepil. Ez az önirónia titkos eszköze, így kovácsolhatsz hátrányból előnyt. Ha harmóniában vagy magaddal, kevésbé leszel támadható.

A mai fogyasztói társadalom a tökéletességre törekvést gerjeszti. Ezt el kell engedni, mert egy zene sok esetben a saját tökéletlensége miatt lesz sikeres. A tökéletlenségeivel együtt is megszerethetsz valamit. Az egyetlen, ami nem megbocsátható, ha nem hozod ki magadból a maximumot!

Az önbizalom és önkritika tehát sokat segít abban, hogy higgadtan tudjuk kezelni a negatív véleményeket, ekkor ütközik ki markánsan az amatőr és a profi attitűd közti különbség. Ha bizonygatni kezdem az igazamat, az önbizalomhiányt vagy kisebbségi komplexust jelezhet. Ha tisztában vagy a saját képességeiddel, önmagaddal, nem veszed fel az ilyesmit.

A kommentelők és hater-ek az előítéletek csapdájába esnek, nincsenek tisztában a siker árával, a befektetett munkával. Az emberek általában szeretnek prekoncepciók és sztereotípiák alapján ítélni. Ők csak a sikert látják. A marketing és a branding, valamint az őszinte kommunikáció ezen sokat javít. Fontos, hogy legyen történeted, háttered, hogy hiteles legyél, értsék az emberek a motivációidat, a miérteket.

Tisztázzunk néhány alapfogalmat.

  • Trollok: a mesékben élő tudatlan lények, akik többnyire elbújva élnek. Ők sokszor csak szórakozni akarnak, vagy figyelemre vágynak.
  • Hater: „utáló”, aki nem szeret téged, vagy az irigyed, esetleg csőlátó.
  • Negatív kritika: lehet intelligens és higgadt építő kritika is, vagy csak sima fikázás.
  • Konkurencia: a konkurencia nagy részét teszi ki a hater-eknek.

Fontos tudni, hogy a pozitív kritikának is lehetnek hátulütői, hiszen nem fejlődsz tőlük. Jólesik, motiválni tud, de nem tanulsz belőle. Egy normálisan megfogalmazott negatív kritikából sokat lehet tanulni, amennyiben az önbecsülésünk és önkritikánk a helyén van. Mindez akár a javunkra is válhat, sőt akár köszönjük is meg az illetőnek! A negatív kritikákat viszont ne pörögd túl, inkább elegánsan lépj tovább. Mindig tegyél különbséget az építő kritika és a szimpla fikázás között!

Nézzük meg a jelenség lélektanát, vagyis, hogy miért szeretünk utálni? Avagy miért utál a hater? Általában az esetek 99 %-ban ezek az emberek nem téged utálnak, hanem saját magukat, mivel tükröt tartasz nekik a saját sikertelenségükről és tehetetlenségükről. Ebben a frusztrációban így oldják a feszültséget. Ők sok esetben úgynevezett attention whore-ok, azaz szó szerinti fordításban „figyelem kurvák”, akiknek egyetlen célja, hogy felhívják magukra a figyelmet. Ezt nem kell a lelkedre venni, a hozzászólásaik nagy része nem neked szól, hanem saját maguknak. Ha valaki sikeres, a nagy számok törvénye alapján valaki biztos utálni fogja, mert mindenki azt gondolja, hogy csak egy út járható, csak az ő megoldása működőképes. Az ilyen emberek szerint, ha te más úton érsz el sikert, akkor szar vagy. A saját szemszögéből mindenkinek igaza van, ezzel nem érdemes vitatkozni, el kell engedni. Ha vannak hater-eid, az azt is jelezheti, hogy valamit jól csinálsz! A szakmai irigység és a pletykák nem elkerülhetőek, így nem érdemes harcolni velük, az egyetlen fegyver ellenük a humor és az önirónia. Tartsd észben, hogy aki neked pletykál, az rólad is fog!

Emellett azonban rendkívül fontos, hogy brand szempontból ne hagyjunk támadási felületet, hogy minél kevesebb dologba tudjanak belekötni. Kerüljük a megosztó témákat, úgy mint vallás, szexuális hovatartozás, kedvenc focicsapat stb., mert ezek megosztják a közönséget is. Ha közéleti témát akarunk véleményezni, azt vagy tegyük nagyon okosan, vagy inkább sehogy.

 Fontos tudni, hogy manapság a pozitív hír nem hír, mert az emberek szeretnek szörnyülködni, és ezt az igényüket a média készséggel ki is szolgálja. A te szempontodból, ha megtörténik a negatív hír, akkor jön a krízis kezelés. Ha valamit elrontasz, ismerd el és lépj tovább, légy őszinte, ne magyarázkodj. Az emberek a hibáid alapján ítélnek meg, ezért a brandedben ezeket igyekezz minimalizálni. De tartsd szem előtt, hogy hibázni emberi dolog.

Nézzük meg kitől érdemes elfogadni a kritikát! Véleményem szerint kizárólag hiteles emberektől, aki letettek valamit az asztalra, akik előttünk járnak szakmailag. Lefelé nem sértődünk! Nézd meg az adott kritikának ki a megfogalmazója, és ez alapján tedd a helyére.

Nézzük a tipikus haterek és kommentelők típusait:

  • Lázadó  palánták. Ők általában 14-20 év között srácok, akik azt gondolják mindenhez értenek, és csak az ő ízlésük a mérvadó. Őket ignoráld, nem érdemes velük foglalkozni.
  • Fotel szakértők. Közöttük van aki valóban ért hozzá, a másik fele pedig, aki látszólag ért hozzá. Kis százalékban hitelesek is.
  • Csőlátó kommentelők. Ők azok, akik szerint, ami kommersz az szar. Ez az attitűd leginkább az underground közegben elterjedt.
  • Ex-barátok, barátnők. Ők azok, akik a személyed miatt utálnak vagy irigykednek rád. Velük nem lehet mit kezdeni, mert aki utálni akar, az utálni fog.

Mindegyik típussal szemben hatékonyan védekezhetsz a tudatos brand fókuszálással. Ez annyit jelent, hogy csakis a saját közönségednek akarj megfelelni, így pedig azok, akik nem a te zenédre kíváncsiak automatikusan lemorzsolódnak.

Nézzük meg a konkurencia és az irigység témakörét! Véleményem szerint ezzel kapcsolatban a legjobb stratégia, ha mindenki a saját dolgával foglalkozik. Tudd, hogy semmi sem tart örökké, egyszer te vagy fent, egyszer más, minden karriernek megvan a kezdete, a csúcspontja és a vége. Az élet nagy rendező, és egy csettintéssel átírhatja a dolgokat, ezért hát ne irigykedj, ne fikázz és mindenkivel bánj kellő tisztelettel! Itt kiemelném a hangnem és az udvariasság fontosságát, valamint, hogy a negatív véleményeket ne kezeljük érzelmi alapon, hanem higgadtan, udvariasan és profin kommunikáljunk. A zaklató elmebetegekkel és pszichiátriai esetekkel szemben pedig egyetlen opció a tiltás és törlés! Erre találták ki.

Fontos lehet továbbá a megfelelő reakcióidő. Nem kell azonnal reagálni, mert gyakran a saját közönséged, rajongóid fognak megvédeni a negatív kommentelőkkel szemben, neked semmit nem kell tenned.

Nézzük, mi a teendő akkor, ha a régi rajongó ellened fordul. A stílusváltás és a branding óhatatlanul magában hordozza ezt a veszélyt. Fontos tudnod, hogy ezek nem valódi, lojális rajongók, hanem divat rajongók. Őket el kell engedni, mert nem a személyedet és a brandedet szeretik, hanem csak a zenédet, amiért az éppen egybeesik az aktuális divattal. Tudatos brand építéssel ezt a rajongó típust el lehet kerülni.

 Végezetül vegyünk néhány ultimate anti-troll varázsigét!

  • A galamb és a sakk metaforája. Ne feledd, hülyékkel vitatkozni olyan, mint galambbal sakkozni. Felborítja a bábukat, teleszarja a táblát, végül pedig úgy mászkál, mintha ő nyert volna.
  • Ne reagáljunk érzelemből!
  • Ne vedd személyeskedésnek!
  • Ne etesd őket! Zárd rövidre!
  • Ne vitatkozz velük! Sose nyerhetsz!
  • Ne győzködd őket! Mindig nekik lesz igazuk!
  • Ne töröld a kommenteket! Nem profi dolog.
  • Ne mondj nekik ellent!
  • Ne puffogj utólag! Engedd el!
  • Legyél udvarias, profi, diplomatikus!

 

Erről a témáról a legújabb könyvemben is írtam, itt tudjátok megrendelni:

Rendelés: https://whttp://www.bankutidani.hu

23905385_1993577397520587_8005889068704503255_n.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarproducerworkshop.blog.hu/api/trackback/id/tr8013452353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása