Ingyenes oktató anyagok zenészeknek

Magyar Producer Workshop

Instagram titkok, trükkök zenészeknek

2017. október 18. - magyarproducerworkshop

Az Instagram jelenleg az egyik leggyorsabban növekvő közösségi média platform a fiatalok (Y, Z generáció) körében, ezért órási baki zenészként nem jelen lenni rajta. A Facebook térhódításának köszönhetően, szinte minden 5. ember megtalálható már az oldalon, ami azt jelenti, hogy a FB már nem a tiniknek a zárt közössége többé.

tru_kko_k.png

Megjelentek a szülők, nagyszülők, osztályfőnökök, rokonok az ismerősök között. Emiatt teljesen megszűnt a fiatalok számára a platform exkluzivitása és intimitása. Egyrészt már nem csak egy “szűk” réteg használja, ezért a cool faktor csökken. Másrészt ötször meg kell gondolni mit raknak ki magukról, hiszen bárki láthatja már a posztjaikat. Sokszor ezek a posztok az intim szférát súrolják, így ezeket semmiképpen nem ajánlatos posztolni a nagyi, apu, anyu, osztályfőnök szeme láttára. Többek közt ezt a hullámot használta ki az Instagram, ez az oka annak, hogy rengeteg fiatal felhasználó áttette a virtuális székhelyét az Instagramra. Nem törölték magukat a Facebookról, csak sokkal aktívabbak Instán, jobban fogyasztják a tartalmat, és több időt töltenek el rajta. Második érv az Insta javára, hogy a legtöbb kutatás szerint viszonylag egy tehetősebb, fogyasztó réteg alkotja a rendszer felhasználóit. Ennek oka, hogy az Insta az első 2-3 évben kizárólag IOS alapú telefonokon volt elérhető, így a tömeg mindenképpen tehetősebb. Harmadik érv, hogy az Instagram kizárólag fotókkal és videókkal operál, a képaláírások ellenére is, főleg a fotók maradnak a nagyobb hangsúlyban. Sallang és “spam” mentes, az átlag üzenőfal, amit sokkal nagyobb élvezet nézni, egy szétspammelt FB üzenőfalat. Demográfiai szempontból főleg a 15-25-35 éves korosztály található a rendszerben. Zenészként 85%-ban, pontosan ezt a korosztályt célozza meg mindenki, így tökéletesen megtalálhatunk bárkit az oldalon. Negyedik érv, hogy az Instagram rendszere nagyon fiatalos, friss, és kizárólag mobilról használható. instagram.jpgA Z generációnak szinte asztali számítógépe sincs már, mindenki mindent mobilon néz, ezért egy tökéletes platform lett számukra, amit “menő” dolog használni, és általában sok sok közkedvelt ember van akit lehet követni, utánozni. Rengeteg brand, influencer és előadó született az Instagram lehetőségeinek segítségével, ők konkrétan karriereket indítottak be a cikkben olvasható trükkökkel. Ötödik érv, a Twitterből átemelt “hashtag”, kettős kereszt funkció. Hashtag segítségével bármilyen témára, képre, videóra rá lehet keresni a rendszerben. Pl. valaki a #elektronikuszene -re keres rá, akkor ki fogja dobni az összes olyan posztot, ahol a készítők használták ezt a “kulcsszót”. Tematikusan, érdeklődés alapúan rá lehet keresni emberekre, témákra.

Az Instagram rohamosan növekedett az elmúlt 7 évben, ezért nem csoda, hogy a Facebook egyik legnagyobb konkurenciája lett. Nem is nagyon forgolódtak emiatt, pár éve pontosan 1 milliárd dollárért kilóra megvették a rendszert. A rendszerhez nem nyúltak hozzá, önálló platformként meghagyták, azonban a Facebookhoz hasonlóan, szintén bevezettek egy algoritmust, ami szűri a posztokat, és rákényszerítik a felhasználókat, hogy hirdessék a posztjaikat, ha minél több emberhez el szeretnének jutni. Ezeket a hirdetések el lehet indítani az Instáról, vagy a Facebook hirdetéskezelőből is.visual-storytelling-how-instagram-becomes-a-new-social-media-superstar-19-728.jpg

Zenészként úgy érdemes elképzelni az Insta használatát, mintha egy számítógépes játék mellékküldetéseit tolnánk. A Facebook viszi a “fő kampány” küldetéseket, a fő story line-al, és a mellékküldetések pedig adják a kiegészítő információ morzsákat, érdekességeket a fő story vonalhoz. Tehát semmiképpen ne úgy használjuk, hogy egy az egyben letükrözzük a Facebookos tartalmat, mert teljesen értelmetlen. Miért kövessenek minket Instán is, ha ugyanaz a tartalom FB-n is elérhető, vagy már látták. Sikeresebb posztokból lehet átfedés, de ezeket érdemes minimalizálni. Szóval úgy képzeljük el az Instát, mintha a közösségi életünk egy “másik” kamera állása lenne.

Az Instagram legjobb lehetősége a nagyon izgalmas történet mesélés. Érdemes úgy alakítani a bejegyzéseket, hogy a “karriered történetét” mesélje el, az életedet mutassa be. Az Y,Z generáció, főleg az Insta felhasználók, kiemelten adnak a külsőségekre és nagyon érdeklődőek az emberek iránt akiket követnek. Ezt a tulajdonságot érdemes kihasználni, és minél több érdekes infót megosztani a karrierünkről, zenéinkről. Erre nagyon jó lehetőség az Instán található “stories” funkció, amit úgy ahogy van a Snapchatből loptak ki. Nagy sikerre tett szert az Insta felhasználók körében. A “stories” funkcióval akár dokumentálhatjuk a teljes napunkat. Apró, mikro momentumokat oszthatunk meg a követőkkel, és bármennyit fel tudunk tölteni belőle. Ezek a fényképek, videók mindössze 24 óráig elérhetőek. Az idő limitnek köszönhetően sokkal “exkluzívabb” tartalom érzést ad, mintha örökké fent maradna az oldalon. Lehet ezt történetmesélésre használni, vagy akár egy kreatívot több darabban bemutatni, vagy több részletben a készülő zenét stb. A stories-ban található rengeteg Snapchatből átemelt “filter”. Ezek nagy része face caputre technológiára alapuló bolondozások, de nagyon szeretik a fiatalok, érdemes próbálgatni őket. Viszont található néhány olyan filter is amit tök okosan lehet használni, ilyen a milyen nap van ma, hány fok, milyen városban vagy éppen, vagy a pár hete bejött “szavazás” funkció, ami egy egyszerű eldöntendő kérdés megválaszolására ad lehetőséget. Jól lehet aktivizálni velük a közönséget, és emellett látni lehet azt is, hogy ki szavazott. Továbbá szemügyre vehetjük a profilokat is akik megnézték a sztorijainkat. Bizonyos mennyiségű követő felett, a stories-ba saját linket is tudunk beszúrni (pl. a legújabb zenénk linkjét). Link megosztásra ezen kívül, csak a bio menüpont alatt van lehetőség.160815-instagram-story-takeovers-gv-fb-1200x628.png

Instagramon is megtalálhatóak különböző blogok, mikro tematikus csatornák. Amik nem egy-egy személy életét mutatják be, hanem tematikus tartalomgyűjtő oldalként funkcionálnak. Pl. csak macskás képek, csak idézetes képek. Sok ilyen zenei oldal is van, érdemes keresgélni, vagy akár készíteni ilyeneket (Magyarországon nincs jelenleg ilyen oldal tudtommal).

Pár éve lehetőségünk van videókat is feltölteni, ami szintén növeli a felhasználói élményt. Bár a fotókat még mindig jobban szeretik az emberek ezen a platformon. Különböző video filterek, és effektek segítségével (rewind, boomerang stb.) nagyon kreatív tartalmakat lehet gyártani. Érdemes a rövid, tömör és tartalmas videókra ráállni, hosszú videókat nem csípik a userek, mert mindenki görgetne már tovább. Pár hónapja lehetőség van Persicope-hoz hasonlóan “élő adásra” is. Ami 24 óráig elérhető, a storieshoz hasonlóan.

441236699_1280x720.jpg

Követő építési tippek:

Mivel egy zárt közösségről van szó, ahol szinte a legaktívabb a célközönségünk, a klasszikus gerilla módszerek tökéletesen működnek. Azaz, ha követőket akarunk szerezni, elég bekövetni a “célközönséget” és ha jó a tartalmunk, akkor vissza fognak követni, és el is indult a folyamat. A viszont követés elég divatos az Instán. Fel tudjuk magunkra hívni a figyelmet akár egy hozzászólással is, vagy likeolással. Esetek többségében hibátlanul működik. Ezt a jelenséget használják ki az Insta botok, robotok is. Amit főleg a nagyobb előadók  használnak előszeretettel. Ezért fordul elő sokszor az, hogy a képeinket valami híres előadó, dj, producer belájkolja, vagy kommenteli. Ilyenkor sajnos nem az előadó személyesen kedvel minket, hanem egy előre beállított algoritmus.

Ezeket az algoritmusokat erre szakosodott cégek írják (ezeknek a használata Insta policy szerint illegális). Lehetőség van bizonyos hashtagekre aktivitást hozzárendelni. Tehát ha mondjuk el akarom érni a techno rajongókat, veszek 255 ezernyi like-ra kreditet, és azokat likeolja be a profilom akik az elmúlt 2 hétben használták a #techno #richiehawtin hashtageket. Konkrétan Hawtin úr is ugyanúgy állíthatja be. Ez a kredit kerül kb. x dollárba, és innentől kezdve a rendszer szétküld 255 ezer kedvelést azoknak az embereknek a posztjára ahol szerepel ez a hashtag. Beállíthatunk követést is, és kommentelést is. Kommentel azért kell vigyázni, mert volt, hogy valakinek egy gyászoló posztjára érkezett egy vigyorgó fej, és óriási PR botrány volt. Ugyanis ezek a botok nem csak azokat célozzák be ahol kizárólag hashtag van, figyelik a user szokásait és sokszor így olyan posztra is dobnak aktivitást amin nincs semmi (de az algoritmus látta, hogy az előző pár posztjában viszont volt). Nagyon jól lehet ezzel építeni a közönség bázist, de hozzá kell tennem, hogy illegálisnak minősül, és óvatosan kell ezzel bánni, mert elsülhet rosszul is.

instagram.png

Végül de nem utolsó sorban, az Instagram talán legnagyobb lehetősége, a kapcsolatépítés. Nem csak a hashtagek miatt, hanem szinte mindenkinek meg tudjuk nézni a követőit, így elég gyorsan tudunk új embereket megismerni vagy akár a célközönségünket megtalálni. Lehetőségünk van írni nekik, felhívni a figyelmüket a munkánkra, kapcsolatba lépni velük.

Ez a cikk, az Instagram mini tréning videó alapján készült. Ha videó formában, bővített sztorikkal és érdekességekkel szeretnéd megnézni, akkor nézd meg az alábbi videót.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarproducerworkshop.blog.hu/api/trackback/id/tr3313015894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása