Tisztázzuk rögtön az elején, hogy miért szükséges a tervezés? Sokan szeretnek sodródni, ami bizonyos helyzetekben, életszakaszokban jó, de általában nem kifizetődő. Ezt az állításomat jól példázza két kedvenc metaforám. Az első a hajó metafora, melynek alaptézise, hogy a hajó ezért épült, hogy tengereket, óceánokat szelje. Ehhez szükségszerűen el kell hagynia a kikötőt, vagyis esetünkben a biztonságot jelentő komfortzónát, valamint fontos meghatározni a célkikötőt is, hogy ne sodródjon a nyílt tengeren a végtelenségig.
A másik szemléletes példa a ház metafora: egy jó háznak jó alapok kellenek! Ha jó karriert akarunk csinálni, az alapokkal kell kezdeni, vagyis mindig biztos alapokon állj, és légy tisztában vele, hogy nem kezdheted a csúcson! Fontos, hogy ha megfelelően tervezel, nem vesztesz időt, gyorsabban haladhatsz, minimalizálhatod a csapongást, és menetrendszerűen tudsz haladni. Ne feledd, ettől még nem lesz minden zökkenőmentes, mert rengeteg külső körülmény felmerülhet, amire nincs ráhatásod. A célok egyfajta vázlatpontok, fogódzkodók legyenek, fontos, hogy maradj nyitott és rugalmas. A tervezés további előnye, hogy motivál és lépéselőnyt jelent másokkal szemben, hiszen – mint azt a legelején leszögeztem - sokaknak nincs tervük, csak céltalanul csaponganak. Körültekintő tervezéssel kalkulálni tudod a várható költségeket is, mert akárcsak az életben, a zenei bizniszben sincs semmi ingyen! Ha mindez még nem lenne elég, megjósolhatod vele a várható nehézségeket, és fel is tudsz rájuk készülni
Nézzük mi a különbség a rövid és hosszú távú célok között, illetve, hogy véleményem szerint jellemzően milyen problémák forrásai lehetnek a hosszú távú célok. Ezek javarészt álmodozások, amiket még mi magunk sem hiszünk el. Ha nagyon ragaszkodsz ezekhez, nem leszel elég nyitott. Persze, merj nagyot álmodni, de érdemesebb rövid távon gondolkodni, lásd az utat, amin eljutsz odáig! A rövid távú célok beláthatóak, reálisabbak, konkrétabbak, jobban követhetőek. Ha ezek mentén haladsz, van részletes akcióterved. Mindez jobban építi az önbizalmat, segít pályán maradni, fenntartja a kellő motivációt.
Minden esetben tegyél különbséget a célkitűzés és az elvárás között, és tartsd szem előtt, hogy attól, hogy valamit leírunk, még nem fog megvalósulni, tenni is kell érte! Egy gyakorlati jó tanács: a céljaidat vesd papírra, méghozzá kézzel, mert tapasztalataim szerint a kézírással rögzített dolgok jobban tudatosulnak. Ezeket tedd jól látható helyre, hogy mindennap emlékeztessenek rá, merre tartasz. A legnagyobb kihívás mindig a saját komfortzónádból való kilépés, ezért légy óvatos a kezdeti lelkesedés múltán, és tartsd szem előtt, hogy a célok elérése minden esetben áldozattal és lemondással jár. A szerencse faktor is közrejátszik, de ne feledd, hogy az nem más, mint a felkészültség és a jó időzítés találkozása! Ne ess a hamis elvárások csapdájába, gyakorolj kellő önkritikát, és fejleszd az önismeretedet! Ne várd, hogy 2-3 év alatt olyan szintre jutsz, mint egy profi, légy tisztában a képességeiddel, tudásoddal, hogy hol tartasz most, és hová szeretnél eljutni a jövőben. A túlzott elvárások és a tájékozatlanság eredménye általában csalódás. Sok a hazugság a zeneiparban, ezért fontos, hogy láss tisztán. A célkitűzések mindig konkrét blueprint-tel, vagyis tervrajzzal készüljenek. Ne csak „A” terved legyen! Mint fentebb utaltam rá, számos kiszámíthatatlan külső befolyásoló tényező felmerülhet, ezért legyenek egyéb lehetőségeid is. Összegezve tehát, a célkitűzés életformát követel, az elvárás pedig csak várja a sült galambot.
Nézzük, melyek a legnagyobb hibák a tervezés előtt. Első a sorban az externalizálás, avagy a külsőségekre való túlzott fókuszálás. Ezek azok a tényezők, amiktől menőnek érzed magad, közben azonban észrevétlenül elkezded másolni a bevált formulákat, aminek következtében elveszíted a saját stílusodat. Ne akarj görcsösen bekerülni valahová, és megfelelni az elvárásoknak! Ahogy egy tanult barátom mondta, „legyen stílusod, még ha szar is”! Ne add fel magad egy cél érdekében, mert az önbecsapás. Ebben az esetben egy általános norma céljait fogalmazod meg, és nem a sajátjaidat.
A legelején tanácsos lefuttatni egy úgynevezett SWOT-analízist, amely során számba veszed és felméred az erősségeidet, gyengeségeidet, valamint a lehetőségeket és várható veszélyeket. Szintén gyakori hiba, hogy nem mérjük fel a céljaink súlyát és következményét. Erre szokás azt mondani, vigyázz mit kívánsz! Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy legyél tisztában a céljaid esetleges hátulütőivel. Ne tűzz ki irreális célokat, mert ez rombolja az önbecsülésedet, és magadból is könnyen hülyét csinálhatsz! Szintén problémás lehet, ha nem ismered kellőképpen a zeneipar működési mechanizmusait, körülményeit, és nem ehhez igazítod a céljaidat. Sose legyél türelmetlen, ne akarj azonnali eredményeket! Tudd elhelyezni magad a térképen! Minimum 7-8 évbe telik, mire elkezdesz olyan zenét írni, ami felvállalható. Mindenhez idő kell, és nem lehet megkerülni a szükséges tanulási folyamatot. Gyakori hiba továbbá, hogy másokhoz hasonlítjuk magunkat. Ez azért problémás, mert bármilyen felkészült is vagy, mindig lesz, aki jobb nálad! Úgy kell leülni zenét csinálni, hogy lehet nem te leszel a következő Martin Garrix. Azért csináld mert szereted, és örömödet leled benne. Ha eredményeket tudsz felmutatni és pénzt is keresel vele, az plusz pont. Tartsd szem előtt, hogy ha túl sok célt fogalmazol meg, akkor abba előbb, vagy utóbb, de belerokkansz! Ne a cél legyen a cél, hanem az út! Élvezd a munkafolyamatot és a tanulást, így elkerülheted az örök elégedetlenséget és a kiégést.
Kezdjünk tehát tervezni! Mindenképpen érdemes a céljainkat csoportosítani, mégpedig az alábbi séma szerint.
-
Önfejlesztési célok csoportja – légy tisztában a hiányosságaiddal és fejleszd magad!
-
Személyes célok csoportja – mely szokások hátráltatnak a mindennapi életben? Rossz szokások és rutinok leépítése, újak kialakítása.
-
Marketing és branding célok csoportja – márka építés, social média stb.
-
Zenei célok csoportja – megjelenések, fellépések, remixek. Maradj a reális keretek között
Ahogy leírtál egy célt, vezesd le, hogy jutsz el odáig, mint egy folyamatábra!
Érdemes havi költségvetést vezetni, mert ha profin akarunk valamit csinálni, rengeteg mindenbe kell rendszeresen pénzt fektetni, úgymint promóció, marketing, MAHASZ költség, autópálya matrica, és még sorolhatnám. Ráfordítás szempontjából a legfontosabb, hogy marketingre és önfejlesztésre sose sajnáld a pénzt, mert ebben a felgyorsult világban csak így maradhatsz versenyképes! Hamar le lehet maradni, ezért mindig legyél rugalmas, ne ragaszkodj foggal-körömmel bizonyos tervekhez. Ha jön egy nem várt lehetőség, mérlegelj és vágj bele!
Minden jó dologhoz idő kell, ne keseredj el, ha csúsznak a dolgok, mert a zeneipar lassú. Ami elengedhetetlen, hogy időtálló zenéket csinálj, mert ami most trend, az pár hónap múlva már outdated lesz. Véleményem szerint előadóművészként nem létezik konkurencia. Ha azt gondolod van, akkor nem vagy elég egyedi. Csak magaddal foglalkozz, találd meg a saját hangodat. Ha bejön, te leszel az irányadó, de az is fontos, hogy ne vállald túl magad. Tudd, honnan teremted elő a pénzt, állj több lábon, mert ez egy drága hobbi, és benne van a pakliban, hogy az is marad.
Végezetül pár gondolat a karrier újratervezésről. Erről akkor beszélünk, ha különböző okokból kifolyólag stílus- vagy névváltás szükséges, esetleg feloszlik egy formáció, vagy csak tiszta lappal akarsz kezdeni. Időnként kénytelen vagy újratervezni. Tanulj az előző projekt hibáiból, tanulj meg megújulni, ne kapaszkodj a régi dolgokba! Hozz létre egy teljesen új identitást, legyen meg az új, egyedi zenei stílusod! Ilyen esetben mindig gondold újra a branding és marketing terveket, továbbá határozd meg az új célközönséget! Becsüld meg a várható költségeket! Összességében varrd el a régi szálakat, és adj időt magadnak! Sose felejtsd el, hogy az új stílus, új kapcsolatok kialakítását is szükségessé teszi.
Szeretnéd, hogy segítsek megtervezni veled közösen a 2018-as évedet? Stratégiát kitalálni?
www.shravakamedia.com/tanacsadas
Erről a témáról a legújabb könyvemben is írtam, itt tudjátok megrendelni:Rendelés:http://www.bankutidani.hu