Ingyenes oktató anyagok zenészeknek

Magyar Producer Workshop

Hogyan születnek a rádiós slágerek? Tippek, trükkök sláger íráshoz

2018. január 26. - magyarproducerworkshop

Mielőtt nekiállnánk elemezni, hogyan születnek a slágerek, tisztázzuk a sláger fogalmát. Sláger az, ami a csapból is folyik, amit dúdolnak a tömegek, ami menő a nagy tömegeknél. Fontos, hogy a slágert, mint jelenséget vizsgáljuk az alábbiakban, nem minőség vagy ízlés szempontjából tekintek a témára, hiszen sok esetben technikailag minőségtelen zenékből lesznek slágerek. Miből lesz tehát sláger? A rossz hír az, hogy ha lenne erre biztos recept, csak David Guetta-ák és Calvin Harris-ek szaladgálnának az utcán. A jó hír viszont, hogy igenis vannak tanulható fogások, amiket a továbbiakban kifejtek.

tdy_sitdown_ed_171209_5_today-vid-canonical-featured-desktop.jpg

Disclaimer:  Vegyük most ki a kalapból, hogy a marketing és kiadói oldalról nézve mennyit számít az, hogy egy adott zenén hány x millió dolláros kampány büdzsé áll rendelkezésre! Vizsgáljuk inkább technikailag a témát!

Nézzük, milyen volt a sláger régen és milyen most? Teljesen átalakultak a szokások, felgyorsult a világ, amiből az következik, hogy a slágereknek nincs annyi idejük kiforrni magukat, mint régen, nem tudnak beérni. Ez az oka annak, hogy már nincsenek örökzöld slágerek, mert mindig jön a következő a sorban. Az embereknek nincs idejük megszeretni a dalokat, nem tudnak lépést tartani a mennyiséggel. Itt fontos megjegyezni, hogy ma már nem slágereket gyártanak a nagy kiadók és menedzsmentek, hanem brandeket! Az előadó imidzsét, státuszát építik. Megjósolható-e, miből lesz sláger? Röviden a válaszom, az, hogy nem. Bizonyos szinteken azonban meg lehet adni az erőforrásokat az adott dalnak, hogy eljusson valameddig, de ha nincs meg benne az a bizonyos plusz - amit sem a szakma, sem az emberek nem tudnak megfogalmazni – mindez hiábavaló. Sokszor pont abból lesz sláger, amiből nem is gondolnád, amit poénból csinálsz. A legnagyobb slágerek véletlenül születnek. Be vagy-e biztosítva, ha született egy slágered? Semmiképpen, sőt! A slágeres vagy egyslágeres előadók veszélyfaktora pont az, hogy van egy sikerük, amit utána minden egyes alkalommal túl kellene szárnyalniuk. Ez azonban sokszor lehetetlen. Sokan az első zenéjükkel beütnek, amit utána sosem tudnak felülmúlni. Emiatt a saját hírnevük árnyékában maradnak, mert túl magasra tették a mércét.

Miből épül fel a sláger? Megvannak a maga technikai követelményei, amihez hozzájön a marketing, valamint a tastemakerek szerepe, azaz, hogy játsszák is a dalt.

Elsőnek nézzük a technikai aspektust. Alapvetés, hogy a kevesebb néha több, vagyis jó, ha a dal nincs túlbonyolítva, jól jön a buta felépítés, ha nincsenek felesleges manírok. Nyerők a bárgyú dallamok, a bárgyú hangulat, a gyerek dalok, mondókák szintjei. Ez az, ami könnyedén beleég az emberek agyába, akkor is, ha nem akarják. Jó példa erre a Chainsmokers Closer című slágere. Szintén népszerű fogás a híres és egyszerű akkordmenetek használata, úgymint például: E, B, C#, A. Az egyszerű harmóniaelemek és hangulatos harmóniaváltások alkalmazása a verze, bridge és refrén között is bevett gyakorlat.

A korábbi slágerek, vagy azok bizonyos elemeinek másolása, újrahasznosítása, vagyis az úgynevezett sampling, ami az igazi biztonsági játékosok paradicsoma. Áthallásos másolások szintén népszerűek. Kiváló példa erre a TLC Scrubs-ának újrahasznosítása Ed Sheeran Shape of you című slágerében (millió más ilyet tudnék még mondani, whosampled.com -on lehet nézelődni). Fontos a jó hook, azaz fő téma, ami behúzza a hallgatót, valamint a könnyen dúdolható refrén, a könnyen ledobolható ritmikák, az egyszerű ritmusképlet, mind az ének, mind a dallam terén.

Nélkülözhetetlen a fülbemászó ének, az egyszerű, átlagember számára is kiénekelhető hangok, hangutánzó szavak használata. Ezt én úgy hívom, „részeg karaoke wannabe effekt”. Jól jön még a repetitív dallam is, ha minél kevesebb hangból áll a nóta, a hármas hangzatok, és ismétlődő minták használata.

Kell egy jó dalszöveg, hogy könnyen lehessen azonosulni a témával, de emellett ajánlott az egyszerű páros vagy keresztrímek alkalmazása. Használj könnyen megjegyezhető, egyszerű szavakat,legyen bármilyen nyelvű a dalszöveged is. Divat a tagolt feldarabolt ének, vagyis choppolás, a repetitív dalszövegek és a dadogás, amire kiváló példa Lady Gaga Pokerface című száma. Bevált recept az áthallásos ének régi dalokból. Jól jöhet az emocionális témák használata, amivel kiválthatod a csoportazonosulás érzését a közönségben. Ilyen téma például az alkohol, buli, szex, szerelem, csalódás, luxus stb. Ezekkel mind-mind megszólíthatsz egy adott réteget. Nem árt néha a konvenciók megszegése, de persze csak módjával! Ettől lesz izgalmas és újszerű, amit csinálsz, de mindig csak annyit változtass a bevált recepten, amennyit feltétlenül szükséges. Ha a célod a slágergyártás, fontos kiemelni az aktuális divat majmolását. Kövesd az aktuális trendeket, és lovagold meg a divathullámokat!

Nézzük meg, hogyan készül nyugaton egy sláger? Az első lépés a megfelelő emberek kiválasztása, azoké, akik éppen divatosak, menők (Pl: Kygo, Skrillex, Garrix, Avicii). A popszakmában ez gyakorlatilag a régóta bevált producerek alkalmazását takarja (Pl: Max Martin, Dark Child). Ezt követi a hatékony team munka, writer campek és belső contestek szervezése. A versenyszellem mindig fokozza a teljesítményt. A nagy kiadóknál külön song writing team, és külön vocal coach (énektanár) dolgozik egy-egy előadó mellett. Különkülön mastering és mixing hangmérnökük van.

Hány ember készít el tehát egy zenét, hogy működik a folyamat? Minimum 5-6 szerző dolgozik egy dalon (de sokszor 10-nél is több), fontos a team munka, a stabil háttér és a megfelelő erőforrások. Mindig a legjobb emberekkel dolgoznak. 

Lássuk a marketing szerepét a slágergyárban, avagy, amire nem költenek, abból bizony nem lesz semmi! A legfontosabb a megfelelő marketing kampány, a saját brand kialakítása, ami napjainkban már fontosabb, mint maga a zene. Tolni kell az élő fellépéseket, lemezbemutató turnékat. Elengedhetetlen egy hatékony PR-gépezet működtetése, média megjelenések, turnék, cikkek, interjúk. Nem árt egy jó videoklip, és annak minél gyakoribb játszása. Premierek, featured listek (iTunes, Spotify, oldalak, blogok). Fontos jól kihasználni a közösségi média hype-ot. Rádiós, DJ- és tévé játszások, és social media, avagy a 2018-ban aktuális tastemakerek maximális kihasználása.

Végezetül ejtsünk pár szót a tastemakerek szerepéről. Más néven őket nevezhetjük ízléscsinálóknak, vagy kapuőröknek is. Ők azok, akik meghatározzák az ízlést, beszéljünk akár egy baráti társaságról, vagy az egész világról, ők mindenütt jelen vannak, akár kicsiben, akár nagyban. E téren hatalmas befolyással rendelkeznek a major kiadók, amiknek rengeteg előnyük van, anyagi- és presztízs téren. A DJ-k háza táján ugyanez a helyzet, elég csak egy pillantást vetni Tiesto és a Spinnin esetére, ahol is őt használják fel - igen hatékonyan - az új nevek befuttatására. A tévé, és a zenei televíziós csatornák ereje, már nem akkora, mint régen, az MTV fénykorában, de a hatalma még így sem elhanyagolható. Még mindig fontosak a presztízs értékű rádiós műsorok, mint a BBC Radio 1, vagy a Ministry of Sound, ugyanakkor szerepüket lassan, de biztosan átveszik a Spotify playlistek, a YouTube trending, valamint a mindent behálózó közösségi média bumm, blogok, oldalak, community-k.

 

Erről a témáról a legújabb könyvemben is írtam bővebben, itt tudjátok megrendelni! Rendelés: http://www.bankutidani.hu

23905385_1993577397520587_8005889068704503255_n.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarproducerworkshop.blog.hu/api/trackback/id/tr5913604679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása