Ingyenes oktató anyagok zenészeknek

Magyar Producer Workshop

Tuti tippek az alkotói válság ellen

Trükkök, tanácsok zenészeknek a nehéz napokra

2017. szeptember 22. - magyarproducerworkshop

Minden zenész, és minden kreatív tevékenységgel foglalkozó ember találkozott az életben minimum 1x az un. “writer’s block”, azaz az alkotói válság kifejezéssel. Az a bizonyos érzés, amikor egyszerűen nincs ihletünk egy projekt befejezésére, folytatására vagy akár elkezdésére. Nincsen kedvünk leülni dolgozni, ha netán leülünk, akkor csak ülünk a gép előtt és csak nézünk ki a fejünkből. Demotiváltak és kedvtelenek vagyunk. Nem jön semmi ötlet, ami jön, az nem hoz lázba. Elmegy az embernek az egész kedve az alkotástól. Extrém esetben ez az állapot valakinél akár több hónapig is eltarthat. A mostani cikkemben összeszedtem pár tuti tippet, amivel megtörhetjük az “átkot”. Összeírtam pár működő megoldást, ami bizonyára mindenkinek be fogja olajozni a kreatív “fogaskerekeit”.

writers-block-e1467924433888.jpeg



Mielőtt belevágunk érdemes a kreativitással egy kicsit foglalkoznunk. Tapasztalataim szerint a legkreatívabbak (és egyben leghatékonyabbak) akkor vagyunk, ha nagyon élvezzük, amit csinálunk, illetve ha megtapasztaljuk, az un. “flow” élményt. Flow élményben vagy, amikor megszűnik körülötted az idő, belemerülsz abba, amit csinálsz, és minden ötlet, megoldás olyan könnyen születik magától. Semmi másra nem fokuszálsz a zenélésen kívül. Ezt a flow élményt sokan a meditációs élményekhez hasonlítják. Egy kreatív folyamat, amikor minden olyan könnyen és lazán születik. Mindenkinek ezt az érzést kell keresni.

 Ahhoz, hogy a flow élmény zavartalan maradjon muszáj a nyugodt környezet, ahol senki nem tud zavarni téged. Mert nagyon rossz dolog, ha valami megzavarja a folyamatot, mert olyan, mintha alvás közben felébresztene valaki (nehéz visszaaludni utána).

  Tehát:

- Facebook

- internet

- telefon

- TV

Csak az alkotói magány. Semmi olyan dolog, ami elvonná a figyelmet.

Dolgok, amit ne csinálj zeneírás közben:

I. Ne ülj egy rövidke részleteken órákat.

 Nagyon sokan beloopolnak egy rövid részletet, és órákig képesek bütykölni, hogy minél tökéletesebb legyen. A folyamatos munkával, az is a nagy probléma, hogy a fül könnyen hozzászokik a rosszhoz, ha egyhuzamban sokat hall valamit. A tipikus problémája, amikor addig hallgatunk valamit, amíg  végül “megszokja” a fülünk, legyen bármilyen rossz is az. A második probléma, hogy a kreatív folyamatoknál nem érdemes még a kidolgozással foglalkozni, mert arra később is van lehetőség. A kidolgozás alatt a megszólalást értem, a mixinget, az apróságokat, azokat a dolgokat, ami igazából a tudományos vagy technikai oldala a zenélésnek. Nem intuíció alapú. Amíg jön az ötlet, addig érdemes vázlatosan megcsinálni a kreatív részét a zenének, aztán később majd lesz idő p*csölni, az apróságokkal, amikor eljön az ideje. Sokszor a technikai maximalizmus elveszi az időt és az energiát a kreatív munkától.

II. Ha nincs flow élmény vagy nem élvezed a folyamatot, akkor hagyd abba a munkát.

Sokszor többet ront az adott projekten, ha még tovább szenvedünk felette, mintha arra a napra kikapcsoltuk volna a gépet és elmegyünk moziba, másnap friss fejjel, kipihent fülekkel pedig újra megpróbálkozunk vele.

III. Ne erőltesd, ha nem megy

 Ha úgy megyünk wc-re, hogy nem kell éppen nagy dolgot végezni, de azért leülünk, és próbáljuk kinyomni magunkból, akkor egy idő után akár aranyeret is kaphatunk. Hülye példa volt, de így van a zenéléssel is. Amikor ihlet van, akkor jön minden könnyen magától. Amikor nincs, akkor ülhetünk felette, minden csak rosszabb lesz. Az előző napi művünket, főleg másnap friss füllel halljuk majd meg igazán.

 IV. Nem kötelező mindent befejezni

Sokakban benne van az a belső kényszer, hogy “muszáj befejezni” minden elkezdett ötletet. Egy igazi zenésznek kb. 10000X több befejezetlen zenéje van, mint befejezett. Viszont semmiképpen sem szabad kidobni a befejezetlen ötleteket, mert később nagyon jól jöhet ihlet forrásnak. Lehet, hogy 1-2 év múlva pont ez adja majd az ötletet valami új dologhoz. Vagy simán újra lehet „Tesco gazdaságosan” hasznosítani valamilyen elemet, ami jó volt benne (csak a kiállást, csak egy dallamot, csak egy dobot stb.). Sokszor akár kész zenéket lehet összeollózni, félkész projektekből.

 Jöjjön pár technikai “life hack”, hogy megjöjjön az ihlet:

 1. Acapella módszer

Képzeld el, hogy remix lehetőséget kaptál a kedvenc énekesedtől, előadótól. Szerezd meg az ének sávjait, és tényleg képzeld el, hogy most erre valami nagyon jót kell csinálnod. Olyan zenét válasz ki, amit nagyon szívesen remixelnél ha lehetne, mert amúgy is szereted. A jó ének eleve hozza magával a jó harmónia köröket, a jó hangulatot, és végül egy nagyon fasza kis feldolgozás lesz belőle. Óriási lesz a kísértés, hogy megtartsd bootlegnek vagy covernek. De ne tedd, némítsd le az éneket és írj sajátot rá vagy kérj meg valakit, hogy írjon rá valamilyen éneket (de ne mond el neki, hogy mi volt a kiindulási alap).

2. Construction kitek

 Ezek a kitek tulajdonképpen kész zenei részletek, amiket sávonként meg tudunk vásárolni. Nem azt mondom, hogy tartsuk meg őket a végleges zenében, de kezdő ötlet csírának tökéletes kiindulások lehetnek. Megtetszik valamelyik részletből mondjuk a dob szekció, vagy a lead, és csak azt használjuk. Aztán a legvégén vagy kinémítjuk vagy használjuk, max kicsit módosítunk rajta. Mert azért ciki, ha szembe jön velünk ugyanaz az ötlet, mert másnak is meglehet az adott pack.

3. Új presetek, hangszerek

Új hangszerek / VSTI-k felfedezése, és hozzájuk akár új presetek mindig meghozzák a kedvet a munkához, rengeteg mindent lehet találni az újdonság varázsa jelszóval, ami beindíthatja a kreatív folyamatokat.

4. Szerző társ avagy “collab bro”

A legnagyobb zenészek is azt szokták csinálni, hogy a félbe maradt ötleteket átküldik egy haver producereknek, hogy hátha van ötletük a folytatásra, és így lehetne egy közös dal :). A közös dal szépsége, hogy óriási móka, egy szociális élmény (ha egy légtérben vagytok). Nem beszélve arról, hogy rengeteg félkész ötletet be lehet fejezni így. Az egyik fél megcsinálja a kiállást, a másik a beindulást, és a többi már jön magától, és visszajön az ihlet.

5. Próbáld lemásolni a kedvenc zenéd

Nagyon profiknak nem ajánlom, viszont fél profiknak és kezdőnek igen, mert ők nagy eséllyel nem fogják tudni egy az egyben lemásolni azt, amit hallanak, éppen ezért (nem tudatosan, de véletlen) valami teljesen új ötlet születhet. Ez akár egy új irányt is adhat, aminek semmi köze nem lesz a forráshoz. A profiknál az a gond, hogy aki jártas a sound designban és jó a füle, az tényleg le fogja tudni másolni az adott zenét és az plágium :).

6. Variáld át a workflowt

Sokan pl. azzal kezdik a zenéket, hogy megírják az akkord meneteket, és utána  a dobokat, és így tovább. Próbálj szakítani a szokásaiddal, és ha eddig így csináltad, akkor kezd a dobokkal, és csak az után kezdj foglalkozni a harmóniákkal. Sokat segíthet ez is.

 7. Sampling

Ősi, inspirációs forrás a mintavételezés. Nagyon sok jó ötletet tud adni :).

 8. Próbálj ki egy új stílust

Érdemes kipróbálni magadat új stílusokban, olyanban, amit eddig nem csináltál még. Rengeteg ötletet fog adni a zenéidhez

9. Saját kihívások

 Az interneten rengeteg kihívás van. Megcsinálhatod ezeket zenekészítésen belül is. Pl. csak egy bizonyos hangszerből dolgozhatsz az egész zenében. A limitált körülmények mindig beindítják a kreativitást, mert nincs meg a bőség zavara, ami elvenné az időt és az energiát. Minél kevesebb mindenből tudsz dolgozni, annál jobban kényszerítve vagy arra, hogy kreatívan gondolkodj.

10. Cloud zenekészítő platforomok + free projekt fájlok

A Splice jelenleg a legnépszerűbb felhő alapú zenekészítő. Rengeteg projekt fájlt, hangmintát és kész zenét (kifilézve) van lehetőségünk letölteni onnan. Amikből nagyon jól tudunk inspirálódni. Sokszor az üres arrangement window a legdemotiválóbb, de ha van valami kiindulási pont, amire tudunk már építeni, akkor sokkal könnyebben fog menni minden. Továbbá Youtubeon rengeteg ingyenes letölthető projekt fájlt lehet találni, amiből lehet tanulni is, és ihletet is meríteni. Főleg FL stúdionál van rengeteg.

11. Érdemes egy playlistet készíteni az általad képviselt stílust zenéiből, és hallgatni őket, sokat lehet onnan is tanulni.

12. Menj el fesztiválokra, bulikra és úgy figyeld a dolgokat, mint egy átlagember, ne szakmai szemmel.

Végül, de nem utolsó sorban, jöjjön pár klasszikus megoldás:

- futás vagy bármilyen sport. Hiszen testmozgás közben a szervezet leginkább azzal van elfoglalva, hogy “túlélje” az adott procedúrát, így nincs energiánk túlagyalni, vagy túlgondolni dolgokat. Sokszor nekem futás közben, rengeteg ötlet szokott jönni.

- séta a szabadban, kirándulás (talán az egyik legjobb inspirációs forrás)

- meditáció

- mozi ( külvilág off )

 

- video játékok

Remélem ismét sikerült sokatoknak segítenem ezekkel a tippekkel. Több tartalomért kövessétek a Magyar Producer Workshop Facebookos vagy Youtube oldalát. A cikk videó változatát pedig itt tudjátok megnézni:

 

http://www.facebook.com/magyarproducerworkshop

http://www.shravakamedia.com

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarproducerworkshop.blog.hu/api/trackback/id/tr6312881064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása