Kezdőként biztos megfordult már a fejedben, hogyan érhetnéd el, hogy fellépéseid legyenek. Tapasztaltabb előadóként pedig, hogy miként lehetne még több megkeresésed. Mire harap rá a közönség? Mi jár egy klubtulajdonos fejében? Az alábbiakban a magyar piacra koncentrálva szeretném megkísérelni a válaszadást a fenti kérdésekre, saját tapasztalataim alapján, gyakorlati tanácsokkal tűzdelve.
Témánk szempontjából három fontos szereplőt különíthetünk el a mai Magyarországon, úgymint:
-
az artist (előadó, DJ, zenész, énekes stb.),
-
a közönség,
-
klubtulajdonos, promoter, szervező.
(Érdemes továbbá megemlíteni a menedzsmentek, ügynökségek, műsor irodák és kiadók szerepét is, de a cikk főleg arról szól, hogy a szervező irodák, bookerek nélkül, hogyan boldoguljunk, így ezt az eshetőséget most kihagyom direkt.)
Először is lássuk, hogyan is gondolkodik egy átlagos klubtulajdonos? Az első és legfontosabb, hogy profitorientáltak, vagyis, hogy kevés befektetéssel szeretnének nagy hasznot, ebből kifolyólag pedig minél olcsóbban szeretnének mindent megoldani. Jellemzően az aktuális trendek meglovaglására törekednek, hiszen elsődleges szempont, hogy mennyi embert hoz be az adott fellépő. Szervezői oldalról ez egy gazdasági vállalkozás, nem barátság, vagy karitatív szervezet. Kizárólag azt nézik, hogy mennyi embert tud a vendég megmozgatni, és kiterlmeli-e a gázsija árát.
Fontos számukra, hogy a fellépőnek mennyire erős a brandje, valamint, hogy a neve mennyire ismert. Átgondolják azt is, hogy kitermelhető e az előadó gázsija, mennyire fogyaszt jól a közönsége. Számba veszik, vajon a művész tekintélye tudja e növelni a klub megítélését. Természetesen az is számít, hogy tetszik e neki személyesen a fellépő zenéje, szimpatikus e számára a személye. Az is befolyásolhatja, hogy miket hallott a fellépőről másoktól, valamint annak social media aktivitása. Kiemelkedően fontos tehát a fellépő online jelenlétének ereje. Megnézi mennyien voltak a fellépő másik buliján, ha pedig noname az illető azt, hogy tudja e ugyanazt a színvonalat hozni olcsóbban, mint valaki más aki előzőleg volt nála. A tény, hogy jó zenét játszik az előadó, sajnos a gyakorlatban keveseket érdekel, azonban az annál inkább meghatározó, hogy a tévében, rádióban, közösségi médiában aktívan jelen legyen. Technikai kiegészítésként megjegyzem, hogy a tulajdonost nem érdekli, hogy milyen technikáról játszol, a lényeg, hogy jó legyen a buli!
Nézzük, kik azok a klubtulajdonosok, promoterek, szervezők, akiket érdemes elkerülni! Elsősorban nyilvánvalóan azokat, akiknek rossz hírük van. Az is gyanús, ha nem szeretnének szerződést kötni, vagy legalábbis kerülik ezt a témát. Akiket nem tudsz elérni, nem jelentkeznek, megfejthetetlen eltűnéseket produkálnak, nem veszik fel a telefont, vagy feltűnően kerülik a személyes kontaktust, azokat mindenképp kerüld! Gyanakodj, ha valaki pofátlanul alkudozik, és azokat is, akiknél döglődik a klub, és a fellépőtől várják a csodát. Azokkal sem szerencsés kezdeni, akikkel mások már befürödtek. Ne feledd, ha olyanokkal találkozol, akik nem áldoznak pénzt, energiát, időt a klub vagy rendezvény marketingjére, akkor rád sem fognak! Ide tartoznak az úgynevezett „Dagobert bácsik”, akik mindenre sajnálják a pénzt. Az ilyeneknek könnyű lehet bedőlni, ha nem vagy elég tapasztalt, mert az esetükben rendszerint igen tetszetős a külcsín, de ez csupán szemfényvesztés! Ha valaki nem hagyatja jóvá veled, vagy a menedzsmenteddel a reklámanyagot, mindenképp gyanakodj, ahogy akkor is, ha nem adnak elég infót, ködösítenek. A szakmában teljesen ismeretlen szervezőkkel sem árt vigyázni. Ők ugyan nem feltétlenül csalók, de mindenképp kockázatos velük üzletelni. Ide tartoznak a nagyon fiatal szervezők is, például iskolai bulik esetén. Vigyázz abban az esetben is, ha túl sok a tulajdonos, vagy a szervező, hiszen fennáll a káosz kialakulásának veszélye. Az is legyen intő jel, ha hiányosak a technikai feltételek, előre bedobják, hogy ez nincs, az nincs.
Következőnek lássuk mire mozdul a közönség? Fontos számukra, hogy szimpatikus, szerethető legyen a fellépő személye, hogy jó csaj, vagy jó pasi legyen. Sokat számítanak a külsőségek, a közönség elsősorban az embert nézi és nem a zenét, valamint meghatározó számukra, hogy képesek legyenek az előadóhoz, vagy a zenéjéhez valamilyen személyes élményt kötni. Az is fontos szempont, hogy hol hallott róla először, tévében, rádióban, YouTube-on? A médiaszereplés automatikusan felértékeli, sőt, túlértékeli a fellépő brandjét! Számít, hogy mennyire menő a művész brandje, milyen a közösségi média tevékenysége. Az is számít persze, hogy tetszik e neki a zenéje, de – ugyanúgy, ahogy a klubtulajdonosok esetében – az emberek többségének ez nem elsődleges szempont, mert jellemzően a hétköznapokból kiszakadni, csajozni, pasizni járnak a bulikba, nem pedig zenét hallgatni. Ha DJ, illetve producer az illető, fontos, hogy játszik e régi kedvenceket, vagy az új kedvenc-jelöltek zenéjét. Véleményformáló erővel bír, hogy fellépett-e menő, tastemaker rendezvényeken. Az emberek jellemzően divathullámokban mozognak, a közönség 90%-a mindig az aktuális trendeket szereti. Ezeket érdemes lehet művészként is meglovagolni, de ne ragadjunk ezekbe túlságosan bele, mert a divat jön–megy, és ha nem váltunk időben, túl nagy a kockázat. Veszélyes lehet továbbá egyes korosztályok, elsősorban a fiatalok megcélzása, gondolok itt olyasmikre, mint a trágár szóhasználat, vagy a közönséges tartalmak megosztása. Ezek a korosztályok gyorsfogyasztók, és gyorsan váltanak ízlést is, így nem nagyon lehet, de legalábbis nehéz rájuk építeni. A közönségre visszatérve, számít, hogy ismer-e zenét az előadótól, és arról mi a véleménye. Ez azonban csalóka lehet, az egy-két slágeres előadók mindig veszélyeztettek a szakmában (mert a végén könnyen kiderül, hogy teljesen más zenéket játszik élőben mint amit várnának tőle), így sose építs arra, hogy van egy sikeres dalod. Annál inkább számít viszont, hogy jelen vagy-e minden lehetséges csatornán, nem lehet eleget hangsúlyozni a többszörös megerősítés effektjét, vagyis, hogy lehetőség szerint a csapból is te folyj! Fontos, hogy minél több helyen lássanak, találkozzanak a neveddel.
Az alábbiakban összeszedtem néhány tapasztalaton alapuló jó tanácsot fellépőknek, hogy több megkeresésük legyen.
A legfontosabb a profi brand építés! A brand nem azt jelenti, hogy te mit gondolsz a termékedről, hanem, hogy a közönség mit gondol rólad! Egy-két-három zene már nem elég, a zene mennyisége, minősége nem számít, a zene pusztán a brand egy eleme, egy folyamatosan frissülő termék, ami kiegészíti az egész branding-kört! Ez is csak a rendszer része. Ettől függetlenül fontos a jó zene, mégpedig a minél több saját, minőségi zene alap szükséglet, de ez önmagában már nem elég (sajnos, tudom, hogy klasszikus művész beállítottságú zenészek most élből leányaznak, de a világ erre felé halad). Találd meg a stílusod és a közönséged, ne akarj mindenkinek játszani, mert nem tudsz mindenkinek megfelelni! Mindenkinek más az ízlése, így inkább a saját, lojális közönségednek játssz. Ne másolj senkit, légy önmagad és mindenekfelett törekedj a minőségre! Ha a pénz a cél, emiatt pedig méltatlan, szakmailag vagy művészileg nívótlan dolgokat is bevállalsz, akkor utólag ne sírj, hogy milyen rossz buliban voltál :) Találd meg a csatornákat a közönségedhez, és kezd el tudatosan kiépíteni őket. A két kulcsszó a marketing és kreatív kommunikáció! Mindig törekedj a kollégákkal való jó kapcsolatra, folyamatosan építs kapcsolatokat. A kapcsolatok szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni, ahogy az élet minden területén, úgy a zene bizniszben is ez a legfontosabb! Sose becsüld alá a személyes kapcsolat varázsát, ismerkedj, kísérd el ismertebb barátodat a fellépésekre. Segíts másoknak, hátha egyszer neked is jól jön majd a segítség! Ha lehet, ne kilincseljünk, mert személyes tapasztalataim szerint a házalásnak általában csak hátránya van. El tud jól is sülni, de üzleti szempontból ebben a helyzetben alapvetően nem vagy nyeregben. Ha te keresel meg egy szervezőt, ő diktál. Érd el inkább a tevékenységeddel, hogy ők keressenek meg! A marketingre, brand építésre is fordíts akkora energiát, mint a zenére. Ha nem megy az önmenedzsment, akkor bízz meg vele olyanokat, akik hitelesek és megbízhatóak. A jó team csodákra képes és fontos a sikerhez. Ne legyél türelmetlen vagy erőszakos, inkább próbálj tájékozódni a szakmai erőviszonyokról, és keresd azokat a szervezőket, akik nyitottak az új arcokra. Ismerd a terepet, térképezd fel a kapcsolati hálókat, haverkodj a megfelelő emberekkel! Tartsd szem előtt, hogy 2018-ban már a social media helyettesíti a portfóliót, vagyis ez alapján ítélnek meg. A kiajánló már nem olyan fontos, csak a brand és a közösségi média. Az anyagiak tekintetében annyit kérj, amennyit ér a projekt, amennyi know-howt és energiát fektettél bele, és ebből ne engedj! A bemutatkozó és promóciós, azaz ingyen fellépésekről annyit, hogy bizonyos esetekben, ha óriási lehetőséget kapsz, ami megnövelheti a branded értékét (mint például egy nagy fesztivál), érdemes lehet belemenni. Ha kezdő vagy, jó lehet, de ha már elértél egy szintet, akkor semmiképp ne menj ingyen, inkább kérj el egy jelképes összeget. Egyszer tehát oké, de ne csinálj belőle rendszert! Hasznos lehet még az általam csak csereüdültetésnek keresztelt rendszer is. Ez annyit takar, hogy ha van egy hely, ahol beleszólsz a szervezésbe, beajánlod az ismerőseidet, cserébe mások pedig téged ajánlanak be.
Erről a témáról a legújabb könyvemben is írtam bővebben, itt tudjátok megrendelni! Rendelés: