Nagyon kevés információt lehet találni a Shazamról és annak a lehetőségeiről az interneten. Magyarul szinte egyáltalán nem volt semmilyen cikk, így úgy gondoltam ideje ezt az űrt betölteni. Mostani bejegyzésemben, a Shazam rejtett lehetőségeit szeretném bemutatni. Mire jó, és miért érdemes zenészként nagy figyelmet fektetni rá. Hogyan lehet a legjobban kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket a zenéink népszerűsítésére. Jelenleg a Shazamot több millióan használják, így órási lehetőségtől esünk el zenészként ha nem vagyunk megtalálhatóak rajta, vagy nem “shazamozhatóak” meg a zenéink.
Mi is az a Shazam?
Korunk egyik legnépszerűbb zenei felismerő alkalmazása, amely legyünk bárhol, bármilyen zord körülmények között, képes egy 10 másodperces részletből megmondani az éppen futó zene előadóját és címét. 2008 óta van jelen a piacon, azóta az adatbázisban több mint 18 millió dal található meg. A rendszer jelenleg 90 millió aktív felhasználót számlál. A Shazam nem az egyetlen zene felismerő applikáció, de minden bizonnyal a legnépszerűbb a piacon. Ennek oka, hogy a Shazam rengeteg alkalmazásba és rendszerbe natívan integrálva van. Beszéljünk akár az IOS Sirijéről, vagy a legújabb Snapchates integrációról + okos eszközökről mint órák, telefonok és egyéb kütyük.
Hogyan “Shazamoztunk” régen?
Shazam előtti időkben, igazi tortúra volt egy buliban felcsendült, vagy rádióban elkapott zene címét kitalálni. Sokszor hónapig kerestük az adott dal címét, mire véletlen ráakadtunk a keresett dalra. Nem volt semmilyen alternatív lehetőség megtudakolni az adott zene címét. Maximum tudtunk küldeni egy sms-t, a rádióba. De hiába küldünk sms-t egy ruha boltban, ahol valamilyen válogatás album szól, vagy egy nagy fesztiválon ahol éppen valamilyen számunkra ismeretlen zenekar játszik valamilyen szintén ismeretlen dalt. Aktív kutatómunka se volt néha elég ahhoz, hogy a címeket megtudjuk, éppen ezért a Shazam ezt a problémánkat pillanatok alatt megoldja. Ott van mindig a zsebünkben, éppen ezért órási aktív felhasználó bázisa van a programnak. Joggal mondhatjuk azt, hogy marketing szempontból is mindenképpen egy fontos platformról van szó. Teljesen beépült a mindennapjainkba.
Hogyan működik a Shazam?
Nem szeretnék technikai részletekkel untatni senkit, és hősiesen bevallom még nekem sem teljesen tiszta az algoritmus működése. A rendszer lényege az, hogy adott egy órási adatbázis, amiben az összes zene, több egyedi “ujjlenyomattal” van ellátva. Ezeket az un. “fingerprinteket”, a képen látható spektrogrammon helyezi el az algoritmus, hangmagasság, dinamika és egyéb tényezők függvényében. Úgy vannak ezek a pontok elhelyezve, hogy mindenképpen egyedi lenyomatot sikerüljön egy-egy dalról készíteni (nagyon ritkán vannak egyezések, ilyenkor véletlenül más zenét dob ki a rendszer). Ezek a pontok úgy vannak szétszórva a zenében, hogy bárhonnan is kezdjük el feltölteni a programnak azt a kb. 10 másodperces részletet, mindenképpen fel tudja majd ismerni. Minden egyes új zene ami bekerül a Shazam adatbázisába, megkapja ezeket az egyedi pontokat, így tudja majd felismerni később rendszer.
Shazam valódi funkciója a felhasználók életében
Ha csak magamból is indulok ki, nálam a Shazam főleg az új zenék beszerzésének egyik alapkelléke, abban az esetben ha nem egy általam irányított forrásból hallgatom a zenét. Legyen az valamilyen háttér zene a Zarában, étteremben, buliban, filmben, rádiós mixben, mindig a Shazam segítségével derítem ki az adott “jövőbeli” kedvencem címét. Amit az azonosítás után egy kattintásra már importálok is a Spotify lejátszási listámba, mert a Shazam szépen össze van kötve vele. Ahogyan számomra is, az emberek számára is a Shazam egy igazi “kapu” az új zenék beszerzésekor. Ha jobban belegondolunk ez még magában hordoz egy olyan tényt is, hogy ebben a rohanó világban, ahol annyi zene van, annyi inger ér minket, számunkra kiemelten jó zenének kell lennie ahhoz, hogy mindent félredobjunk és zsebünkbe nyúljunk a telefonunkért. Mert érdekel az adott zene címe.
Nagy eséllyel ez a zene akár hetekig is a kedvencünk lesz, és rommá fogjuk hallgatni az első napokban. Generálva ezzel lejátszásokat vagy netán eladásokat az adott előadónak. Azzal hogy, zenéink nem elérhetőek Shazamon, nem csak lejátszásokat, hanem akár potenciális követőket is veszíthetünk. Mert az az ember aki mindent félredob, és kedvencekhez teszi a zenénket, az sokkal potenciálisabb célközönség mint az aki csak passzívan végighallgatta.
Egy 2012-es felmérés szerint minden 7. “shazamozás” vásárlást eredményezett. Azaz, megvették az adott dalt mondjuk iTuneson. Mára ez a statisztika úgy változott, hogy minden 2. “shazamozás” bekerül egy playlistbe. Bárkinek bekerülhetünk úgy a playlsitjébe, hogy nem is nyomultunk nagyon. Statisztikák szerint a Shazam a 3. legnépszerűbb forrás az Y, Z generációnak az új zenék beszerzésekor. A streaming terjedése óta a folyamat is egyszerűsödött és gyorsult. Régebben a metodika úgy nézett ki, hogy Shazam elindít, azonosítás, mentés, majd ember hazaér (ha eszében van még hogy shazamozott napközben akkor) beírja a Google-be a szám címet, és megveszi vagy letölti valahonnan. Majd azt a fájlt fogja és ráteszi a telefonjára, iPodjára vagy amire akarja. Streaming térhódítás óta ma ez 1 kattintásra redukálódott. Ahogy kidobja a címet az alkalmazás, 1 kattintás csupán, hogy bekerüljön a lejátszási listánkba, ahonnan már lehet is instant hallgatni. Persze, hogy még többen használják így már a rendszert. Sokkal gördülékenyebb.
Shazam mint A&R eszköz?
A Shazam elterjedése óta, a rendszer régiókra bontva folyamatosan csinál slágerlistákat azokból a zenékből amikre a legtöbbször kerestek rá a felhasználók. Ezeket a listákat nem csak az átlag emberek követik, hanem akár a kiadók művészeti vezetői vagy a rádiók programigazgatói is. Rengeteg olyan sztoriról olvasni, ahol a Shazamos népszerűség segítségével kapott valaki egy kiadói szerződést, mert egy adott régióban sokan kerestek rá a dalára egy rádió műsornak köszönhetően, aminek a következménye az volt, hogy rengeteg felhasználó lejátszási listájába került bele, köztük egy olyan felhasználó listájába amit több ezren követtek. Így figyeltek fel egy hölgyre is. Egyetlen 1 rádiós játszás okozta ezt a láncreakciót.
Voltak régebben cikkek arról, hogy a Shazam algoritmusa szinte hibátlanul meg tudta az adott év slágereit jósolni a rendelkezésére álló adatok alapján. Órási befolyása van a rendszernek a felhasználókra, és a felhasználóknak a rendszerre egyaránt. Sok nagy kiadó, rádió, és playlist kurátor kiemelt figyelemmel kíséri ezeket a Shazamos kereséseket, és listákat. Shazamot 95%-ban továbbra sem a szakma hallgatja hanem az átlag emberek, így a kialakult statisztikák teljesen a valós ízlést és keresletet tükrözik.
Shazam és a Spotify playlistek kapcsolata
A Spotifyban 3 fajta playlistet találhatunk. Hivatalos playlistet, amit valós emberek azaz kurátorok tesznek össze a Spotify irodáiban. Ezek kiemelt szerepet kapnak, mert ezt látják a legtöbben, mivel saját listák. A 2. a felhasználók által készített playlistek. A 3. az algoritmus által generált playlistek. Az utolsó érdekessége az, hogy igyekszik olyan zenéket begyűjteni amire hirtelen sok lejátszás, vagy aktivitás érkezik rövid időn belül és ezt stílusokra osztva szétbontja. Ezekből sok kurátor szokott böngészni, amiket átemelnek a saját listájukba. A pár bekezdéssel ezelőtti példa tökéletesen ez az eset volt. Adott volt egy dal amit sokan “megshazamoztak”, és sokan betették a listájukba. Ezt érzékelte a rendszer, és berakta egy un. “trending” stílus specifikus listába ahol volt jó pár ezer követő. Ebből a listából pár nap múlva egy hivatalos Spotify kurátor átemelte a dalt az ő saját listájába is, mert meghallgatta a dalt és tetszett neki is. Egy hógolyóból lavina lett. Mindez lehetetlen lett volna ha nem tudtak volna az emberek Shazamon rákeresni arra a dalra.
Shazam és a marketing lehetőségek
A Shazamot egyre több előadó már marketing célokra is használja. Demi Lovato pl. a legutóbbi albumját a Shazam segítségével promozta. De Hardwell is nagyon ügyesen kihasználta már a lehetőségeket. Hivatalos Shazam artistoknak (azaz akiknek van kék pipájuk, hitelesített profiljuk) lehetősége van olyan trükkökre, hogy bizonyos dal részlet “megshazamozása” után valamilyen extra tartalmat kap a látogató. Ugyanúgy működik ez mint egy QR kód, csak zenével. Ha “megshazamozod ezt a dalt, akkor megkapod a dal akusztikus verziójának a linkjét” pl. Vagy a link egy videóra mutat, vagy egy képre. Kreativitás szab csak határt, hogy ki mire használja.
Shazamban már lehetséges egyedi QR kódhoz hasonló kódokat olvasni, így már akár meg is fordíthatjuk az előbbi folyamatot. Azonosítsák a fotót és kapják a legújabb dalhoz a linket stb. Nem rég megjelent a kiterjesztett valóság lehetősége is Shazamon belül (AR), amit már a nagy brandek mint pl. McDonald’s már használt is pár új kampányában. Időközben a Shazamon megjelentek az első szponzorált tartalmak, hirdetések, bannerek is.
Shazam mint platform
A Shazam klasszikus értelemben eddig csak kapuként működött a felhasználók és különböző alkalmazások között, de megjelent benne már videó részleg is. Találat után kidobja az adott dal klipjét ha éppen van hozzá, és helyben meg lehet hallgatni a dalt, azonnal. Könnyen lehet, hogy pár év és a Spotify vagy az Apple Music babérjaira akarnak majd törni.
Shazam mint közösségi média
A Shazamba 1 éve bekerültek a klasszikus közösségi médiás alapfunkciók is. Lehetőségünk van már artistként, akár posztolni is. A követőink figyelhetik azt, hogy mikre keresünk rá. Innentől kezdve beindult a szokásos hiszti a követők gyűjtéséért. Ha sok követőnk van bizony tudjuk a saját új megjelenéseinket is népszerűsíteni, a rendszerben már vannak ajánlások és egyéb funkciók “discover” fül alatt, ahol új zenékre akadhatnak a felhasználók. A követők fél éve már nem csak azt látják, hogy mikre keresünk rá, hanem már Facebook, Twitterhez hasonlóan posztolni is tudunk, szöveges üzenetet számukra. Ezzel létrejött egy teljesen új közösségi média felület a művészeknek, ahol a rajongóikkal tudnak kommunikálni.
Artist verification
Ahhoz, hogy posztolni tudjunk és élvezhessük az “unlock kampány” lehetőségeket mindenképpen “hivatalosítani” kell a profilunkat, azaz a többi közösségi platformhoz hasonlóan meg kell kapnunk azt a bűvös kék pipát! Jelenleg még nincs túl sok mindenhez kötve, így érdemes megcsinálni. Bővebb infot az https://www.shazam.com/artists oldalon lehet olvasni. Egy Twitter fiók, és 3000 követő szükséges hozzá (pár hónapja legalábbis még 3000 volt)
Hogyan lehet bekerülni a Shazam adatbázisba?
3 fajta útja van:
I. hivatalos megjelenés valamilyen kiadó által
II. leszerződünk egy terjesztőhöz, vagy felkeresünk pár olyan oldalt ahol néhány dollárért cserébe felteszik a zenéinket a nagyobb portálokra (pl. tunecore.com)
III. bekerülünk a cdbaby.com adatbázisába
Remélem mindenki számára sikerült hasznos és értékes információkat írnom! Nézd meg az ehhez kapcsolódó epizódot!
Kövesd az élő adásokat a Facebook oldalon: http://www.facebook.com/magyarproducerworkshop