Mostani bejegyzésben összegyűjtöttem saját, és mások által is megélt tipikus hazugságokat, fél igazságokat vagy akár átveréseket amivel a zeneiparban lehet találkozni. A lista közel nem teljes, és bátran egészítsétek ki őket a kommentben. Akik régebb óta benne vannak valószínűleg már biztosan találkoztak ezekkel a jelenségekkel, viszont a kezdőknek egy órási segítség lehet, hogy ne essenek bele azokba a tipikus csapdákba amikbe mások. A zeneipar kifele, a social median keresztül egy óriási illúziót generál a külső szemlélők felé, és sokakat ezek az illúziók motiválnak nagyon sokáig. Azonban giga nagy csalódások vannak miután elérték az adott "célt" és kiderül róluk, hogy tényleg egy nagy felfújt lufiért dolgoztak évekig, és nem is úgy működnek a dolgok valójában, ahogyan azt előtte elképzelték. Szeretnék mindenkinek segíteni kicsit lerombolni ezeket, és ha még ezek után is marad motiváció ehhez a "szakmához", akkor tényleg érdemes a zenével foglalkozni.
I. A példaképek valójában nem is példaképek
Mindenki választ magának egy példaképet. Legtöbbünk legalábbis. Egy olyan valakit akinek felnéz a munkásságára, tiszteli mint ember, és szeretne hasonló dolgokat elérni mint ő. Vagy olyan tehetséges, vagy olyan sikeres, vagy olyan szerencsés stb. stb. Nagy nagy álom mindenki számára, hogy ezekkel az emberekkel találkozhasson vagy netán együtt dolgozzon. Évekkel később, mikor megadatik a lehetőség, hogy közelebbről megismerje az idolját, idoljait, hirtelen kiderül, hogy a róla kialakított képe nem feltétlenül van köszönő viszonyban azzal amit eddig gondolt. Sőt homlokegyenest más. Előfordulhat, hogy egy igazi szemfényvesztő az illető, egy kókler akinek mindig más írja a zenéit és előadja mintha ő csinálta volna. Vagy nem is olyan emberileg mint amilyennek mutatja magát. Ezrek példaképe mint közszereplő, közben magánemberként az élet minden területén megbukik. Vagy a látszat ellenére egy hazugság és káosz az élete. Semmi sem az aminek látszik. Nem feltétlenül igaz ez mindenkire, van sok üdítő kivétel. De nagyon sok esetben órási csalódás, amikor kiderül, hogy az az ember aki miatt elkezdtünk zenélni az nem csinált soha semmit zeneileg, csak egy bábu, egy marketing hype közepén.
II. A jó zene mindig utat tör magának
A. lehetőség az, hogy klasszikus értelemben igaz a mondás, de jelen korunkban sajnos egyre inkább nem, mert túl sok zene van. Túl sok jó zene van, és amiből sok van az általában veszít az értékéből és nehéz vele kitűnni egy órási tömegből. Ma már egy szimpla "jó zene" nem feltétlenül elég a sikerhez, inkább úgy mondanám, hogy nagyon nagyon jó zenének kell lenni, hogy a klasszikus módon egy karriert csináljon, egyetlen egy zene bármilyen művésznek.
B. lehetőség az, hogy valóban hazugság a mondat, mivel a sikeres produkcióknak csak nagyon kis százalékát teszi ki az echte zenei produkció, a mérleg másik oldalát a marketing, networking, PR és egyéb menedzsmenti tevékenységek adják, hogy valóban sikeres legyen egy dal és eljusson szélesebb körbe.
III. A zenélésből nem lehet megélni
Mindenből meg lehet élni, ha valaki jól csinálja és sztárnak se kell lenni hozzá. Rengeteg alternatív pénzkeresési lehetőség van a zenészek számára, amivel képesek magukat teljesen zenéből eltartani (ghostproducing, magán oktatások, featuringek, stúdió munkák, sample pack gyártás stb. stb.)
IV. Nem számít a technikai minőség, úgyse hallja a közönség
Féligazság ismét. Hiába van egy zene technikailag jól össze rakva, ha a kreatív rész hiányzik akkor nem lesz belőle siker. Hiába van rendben a kreatív oldala, ha a technikai megvalósítása silány. Főleg azokra a stílusokra jellemző, ahol a megszólalás nagyon fontos. Pl. elektronikus zene vagy pop zene. Az emberek ha nem is tudják megmondani, hogy "szar a lábdob", "nincs magasa" stb. tudat alatt érzik, hogy ez azért nem úgy szól mint egy industry standard dal, és szimplán rásütik, hogy nem tetszik nekik, vagy leszarozzák. Minden zene ami az adott stílusában népszerűnek számít, általában igenis ízig vérig profin össze van téve, és nem feltétlenül csak "in the box" módon. A legnagyobb rádiósok slágerek mögött a legkomolyabb hangmérnökök és studiók állnak. A technikai rész igenis sokat számít a végeredménynél. A szoftverek sok mindent tudnak emulálni, de nagyon sok mindenre csak a klasszikus analóg és külső cuccok képesek még mindig.
V. Pénzzel bárki vásárolhat magának karriert, hírnevet
Félig igaz, de valójában azért nem mert csak maximum 15 perces hírnevet tud vásárolni. De bent maradni nagyon nehéz, mert a szakma hamar "kidolgozza magából". Bent maradni az igazi kihívás és nem bekerülni. Akik meg esetleg bevásároltak magukat és bent is maradtak, ott azért némi tehetség vagy tudás már akad, vagy kifogyhatatlan anyagi háttere van (ami azért ritka).
VI. Tinédzser sztárok hirtelen befutása (Martin Garrix, Justin Bieber story)
A Martin Garrix jelenség az egyik legmotiválóbb és demotiválóbb példa a fiatalok számára. Inspiráló, mert egy 18 éves gyerek joggal gondolhatja azt, hogy ha egy hasonló korabeli srácnak sikerül akkor neki is sikerülhet a semmiből. Demotiváló mert valójában nem lehet mindenkiből Martin Garrix, és csak százból kb. 1 embernek fog ez újra sikerülni, hanem ezerből. A sztoriját a PR igazi tündérmesének állította be, de valójában senki nem tudja, hogy több évig háttérben dolgoztatták és formálták a srácot a már már kultikus "Animals" zenéje előtt, és az Animals előtt is, az egyik legnagyobb zenei mogul, Scooter Braun lett a managere aki nem más mint Usher, Justin Bieber, Ariana Grande managere. Egy ilyen háttérrel azért teljesen más a gyerek fekvése, nem mesélve azt a közel 3 millió dollárt amit az Animals kampányba tettek bele pár hónappal utána. A hátszél, és a színfalak mögötti több mint 45 alkalmazott munkája nagyon sokat számít, akik csak 1 emberért dolgoznak. Ettől függetlenül Martin egy nagyon tehetséges srác, de a siker képlethez kell a jó idő, jó hely és a megfelelő ember is. A Bieberes tündérmese hasonló szintén.
VII. Hirtelen semmiből befutott sztárok
Sokszor joggal kérdezzük bizonyos emberekről, akik a semmiből bekerülnek a médiába, kulcs rendezvényekre vagy a slágerlistákra, hogy honnan a fenéből jönnek ezek az emberek. Tényleg be lehet futni így a semmiből? Valójában ha jobban utánanézünk a dolgoknak, ezeknek nagy része már akár minimum 7-8 éve tolja az ipart, maximum más néven, vagy más szegmensben volt ahol eddig nem volt rálátásunk, de közel sem nevezhető a sikerük hirtelennek. Hirtelen sikerhez szokták mondani minimum 10 év munka kell, félrevezető azt hinni, hogy a nulláról rövid idő alatt bárki, bármit el tudjon érni.
VIII. Sajtóban olvasható cikkek valóságtartalma, a feketöves PR lufi fújás
A PR a lehető legnagyobb mesterséges hazugság gépezet magasabb szinteken. Teljesen generic dolgokat az egekig képesek az újságírók magasztalni, főleg ha a kiadó vagy az előadó PR embere ezért külön fizetett neki. Nagyobb zenei blogokba mind a cikkek, mind az interjúk szinte teljesen fizetősek. Pár száz dollárrét a lehető legfényesebbre nyalják az ember fenekét, az interjúkat akár magaddal is megcsinálhatod, ha tényleg arról szeretnél beszélni amiről éppen kell. Valójában a PR egy tökéletes eszköz arra, hogy fél igazságokat, vagy kisebb sikereket valami órási fényben tüntessenek fel a laikusok számára. Ezzel egy mesterséges hype generálódik.
Nézzünk egy példát: adott egy nagy kiadó akinek van egy A kategóriás "sztár művésze". Nemrég a kiadó kapott egy demót egy tehetséges fiataltól, nevezzük most Gézának, akiben látják a potenciált és a lehetőséget ezért egy 360-as dealt aláírtak vele 5 évre (mindenre kiterjedő szerződés). A kiadónak akkor van haszna ebből a dealből, ha minél hamarabb el tudják küldeni fellépni, mert abból tudják leszedni az igazi summát, és úgy kerül be a körforgásba. Gézuka zenéjét fogják, és mellé teszik az A kategóriás művészük nevét hívjuk akár Tiestonak. A következő Tiesto zene, Tiesto & Géza néven fog futni. Senki nem ismeri Gézát, de Tiesto neve van annyira clickbait, hogy minden PR, rádió, és DJ rákattintson ha meglátja valamilyen kampányban.
Lesznek supportok, lesznek játszások, pár cikk. Már meg is van a kezdeti buborék amit el lehet kezdeni fújni, Géza már a legnagyobb blogokon szerepel (nem baj, hogy csak a Tiesto miatt). Következő lépés, hogy Tiesto elcipeli magával a kulcs rendezvényekre ahol a közös szám felcsendülésekor felhívja, és felkonferálja a színpadra, főidőben, hogy mindenki lássa, és felteheti Géza a közös dalukat. Lám Géza már a legnagyobb helyeken zenél, egy újabb ürügy a PR ismét felülértékelje Gézát egy újabb cikk kampányban, nem számít, hogy 1 zenét leszámítva még semmit nem csinált. Ebből az átlag ember, és a laikusabb szakma annyit lát, hogy Géza az utóbbi 3 hónapban számtalan legit forrásban szerepel (blogok, magzinok, csatornák, interjúk), ami presztizsértékű, tehát már biztos lehet valaki ez a Géza, tuti sokan ismerik. És így születnek az első, önálló fellépések. Elkezdik hívogatni a kisebb rendezvényekre, klubokba Ez csak egy példa volt, hogy mire képes egy jó sajtó háttér.
VIII. Social média számháború
Ma már nem titok senki számára, hogy a közösségi médián minden statisztika mesterségesen manipulálható. Teljes iparág szerveződött a kamu nézettség, like, komment generálásra. Akár mennyire is nehezen hisszük el, a legnagyobb major kiadók csinálják ezt a legpofátlanabb módon, mondjuk csak az első időszakban. Első pár nap azért fontos számukra, mert a hirtelen nagy számokra alapból mindenki felkapja a fejét, és már csak kíváncsiságból is rákattint, hogy mi a fenét néztek meg 1 nap alatt, 1 millióan. Tudják ezt a marketingesek is, így mesterségesen generálják az első időszakot, hogy minél több valós embert sikerüljön odacsődíteni. Végső sorban, statisztikailag valós nézettség az ösznézettségnek kb. a 80%-a, de az a 20% azért szükséges, hogy legyen hiszti a dal körül, és az algoritmusok is kiemelten foglalkozzanak vele, a kiemelt indulási forgalom miatt. Generált hiszti nélkül lehet, hogy soha nem jutna el annyi emberhez, ilyen rövid idő alatt.
IX. Social média szemfényvesztés
Nem minden igaz amit a Facebookon látunk, sokan egy tündérmesének vagy legalábbis egy tökéletes életnek mutatják be az életüket, nem feltétlenül igaz ez a nagy sztárok esetében se.
X. Zeneipari "scamek", átverések
Kerülni kell a következő szituációkat mert tuti átverés:
- Kiadók akik pénzt kérnek tőlünk, azért hogy kiadják a zenéinket
- Ismeretlen (általában világ másik felén lévő) szervezők akik meg akarnak hívni fellépni, de utaljuk át már a repjegy árát, hogy meg tudja nekünk venni, mert valami van a kártyájával vagy hasonló bullshit. Ahogy megkapták az utalást, eltűnik mint szürke szamár a ködben.
- Emberek akik pénzért karriert ígérnek, vagy megjelenéseket nagy kiadóknál (brókereknek hívják magukat, és általában nagyon rejtélyes háttér sztorit építenek maguknak, hogy megmagyarázzák, hogy miért nem hallottunk róluk semmit)
- Túl olcsó ghostproduceri ajánlatok (felszívódnak az előleggel)
- Idegenvezető önjelölt manager: jellemző rájuk, hogy senki nem hallott még róluk, de ők úgy állítják be, hogy mindenkit ismernek, és képesek referenciákat bekamuzni ezért. A taktikájuk az, hogy elsőnek mindig valami picit adnak, hogy ne gondoljunk arra, hogy átverés a dolog. Majd később kér valami előleget, vagy valami mondvacsinált költséget, végül meg lelép a pénzzel.
- idegenvezető party szervező: általában szponzorokat húz be, összecsődít sok kis fellépőt, hetet havat ígér mindenkinek, majd buli végén felszívódik és senkit nem fizet ki
- Ismeretlen collab partner, aki lelép a közös projekttel, és csak a saját nevét hagyja ott a közös zenéteken
www.magyarproducerworkshop.hu
http://www.bankutidani.hu
http://www.bankutidani.hu/konyv